torsdag 24 november 2011

Bagaren i mig

När jag bakar med mina barn sker alltid följande:
Jag läser fel i receptet, till exempel tar jag 2 dl potatismjöl istället för vetemjöl (gör för övrigt syltkakor till 4-års kalas helt oätliga och smular istället ner hela golvet, the perfect combination). Sedan slår Ingrid oftast Emil för att han står i vägen (vi försöker verkligen få henne att använda ord istället, men det är ganska effektivt att slå förstås.) Därefter smakar barnen på vaniljsockret så att det dammar i hela köket. Då tycker Ines att det är tråkigt att sova, faktiskt, när man kan sitta på mammas arm samtidigt som hon försöker manövrera elvispen OCH förhindra två vaniljsockrade barn från att slicka på köksbänken. Slutligen ska kakorna in i ugnen. Där de sedermera glöms bort (naturligtvis) och får en härligt krispigt mörk yta.

I helgen gav jag mig sjutton på att klara bakandet alldeles felfritt. Det gick förhållandevis bra, hällde i havregryn istället för mjöl först, men skyller denna lilla fadäs på Ines (för hon kan inte säga emot). Det är inte lätt att baka och roa uttråkad bebis samtidigt. Som tur är går det ganska lätt att plocka upp gryn ur smet, till skillnad från om jag gjort tvärtom. Hursomhelst ordnade jag rejält med bildbevis på mina alldeles egenhändigt bakade syltkakor. För man vet aldrig när sådana kan behövas. Kanske när jag behöver peppa mig själv om att jag är en god moder. Då kan jag titta på bilderna och tänka att jag visst inte saknar förmågan att tillgodose mina barns behov av näring och vet absolut hur spisen fungerar. Fast det är väl kanske inte syltkakor man ska använda till grund för det förstås.
Ni ser iallafall att jag KAN göra något ätbart. Sådetså.

1 kommentar: