fredag 11 november 2011

Lite extra Flourapoura-funderingar

Min pappa fann under min uppväxt en stor tjusning i att rimma. Det var inga vackra verser ur högtravande diktsamlingar, nej det blev oftast dricka-hicka eller gå-stå-tå och sådant. Oavsett vad han rimmade om så lyckades han alltid klämma in "lingon" som det näst sista ordet. Ett klassiskt "PappaFrobyrim" blir alltså skala-tala-lingonhala. Det brukar vi reta honom för än idag, samtidigt som jag upptäckt att jag själv drar till med lingon lite då och då. Det sociala arvet helt enkelt.

Hursomhelst så var det ett rim som han lyckades få ihop utan "lingon" och på det viset blev det också så att barnen Froby inte fattade att han själv kommit på det. Inget lingon - inget PappaFrobyrim liksom. Rimmet löd som följer: "Flourapoura". Vad är nu detta? Jo, det är flourtabletter som vi alltid fick efter tandborstning och fortfarande tar eftersom ingen av oss har haft hål än. De har fått en nästan magisk betydelse för åtminstone mig, och jag får lite småångest om jag inte tar en innan jag ska sova. Självklart får mina barn också, fast svaga, för alla tandläkare hävdar att de inte har någon effekt...
Ja,ja det var alltså så att Flourapoura var det vi trodde att tabletterna hette och jag minns fortfarande den dag jag som 14-15 åring tog en tablett och samtidigt undrade varför dessa tabletter heter just Flourapoura. Det var då jag läste på burken och till min fasa insåg att PappaFroby totallurat mig hela min uppväxt. De heter ju inte Flourapoura! Det var ju sååå pinsamt, hur ofta hade inte jag nämnt Flourapoura i offentliga sammanhang? Jag vet inte.

Man kan ändå säga att jag kom lindrigare undan än min bror. För om jag inte missminner mig så var dagen då bubblan sprack för honom när han gick till Apoteket och bad om hjälp, för han kunde inte hitta; Flourapoura.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar