tisdag 15 november 2011

Skitiga händer

Jag kommer ihåg att när jag var barn så var det periodvis otroooligt jobbigt att tvätta händerna. Det var så jobbigt att jag ljög om att jag gjort det för att slippa. Blev jag misstrodd så sprang jag stönandes in på toaletten och satte på kranen (utan att blöta ner händerna, för då behövde jag ju dessutom torka dem efteråt )eller så plaskade jag lite hastigt i vattenstrålen och gned händerna mot handduken i förbifarten på väg tillbaka till matbordet. Nu, en sisådär tjugo år senare, har jag insett att bägge mina barn kör med ännu värre bluffar på mig och Jimmy.

Det hela började med att Emil och Ingrid då och då hade lera, gräs och sand som föll ner över tallriken (typ) när de satte sig vid matbordet. "Gå å tvätta händerna" uppmanade vi dem och så var det inte mer med det. Trodde vi ja. För sedan fick vi återupprepa oss likt papegojor under flera veckors tid och tillslut fick Ingrid mask i magen. Naturligtvis var ju Jimmy bortrest då så jag fick själv gå igenom hela huset med dammsugare, dammtrasa , tvätta alla lakan och handdukar (och egentligen ska man tydligen även bada sina husdjur, men jag tror faktiskt inte jag hade klarat mig ur det levande).
Sedan var det någon morgon när Ingrid varit på toaletten som mitt väl utvecklade luktsinne anade oråd och då visade det sig alltså att hon nu inte heller tvättar sig efter toalettbesök. Vi insåg att det regelbundet var alldeles tyst i badrummet efter att somliga varit där. Kranen användes inte. När vi avslöjade fusket denna gång så övergick de till att göra det jag gjorde som barn, dvs. bluffa med vattenstänk och dessutom kom de på ett nytt knep som innebar att de tog pyttelite tvål som de kletade ut på händerna, inte för att bli rena utan för att kunna säga "lukta nu på mina händer, visst luktar de tvål, jag haaar verkligen tvålat in dem mamma".

Och nu till den stora frågan: Hur kan det vara så, att det känns vettigt i ett barnahuvud att lägga lika mycket tid och energi på att låtsas tvätta händerna, som det gör på att tvätta dem ordentligt?

Jag bara undrar.

2 kommentarer:

  1. Haha. Jag vet verkligen inte, men jag bluffade också som barn. Eller... jag sköljde ju händerna i alla fall.. men tvål, gud så drygt, då är man ju tvungen att trycka på pumpen.... fast i mitt hem fans det mest sån där vanlig tvål, som jag nu inte sett på typ 15 år. Då var det drygt för då var man ju tvungen att blöta den också...

    SvaraRadera
  2. Tja, jag bluffade också som liten... det är bara att erkänna... Varför vet jag inte, men bluffade gjorde jag.

    SvaraRadera