onsdag 14 december 2011

Att knarka Hemnet

I perioder ligger jag och Jimmy i soffan med varsitt glas rödvin och Hemnetknarkar. Vi drömmer oss bort till andra platser, andra liv och framförallt; andra boenden.

Fast igår blev det problem. För vi är inne på helt olika spår. Jag vill pröva södern, skaffa gård eller skånelänga och se vetefält, rapsfält, vallmofält som vajar i vinden och få barn som uttalar r som om det rullar fram längs tungan, och kunna åka till Köpenhamn över dagen. Jimmy däremot letar villor i Svaarivaaraiappopavaara typ, och vill ha mörk skog omkring sig. Massor med mörk skog, och fiskerätt och jakträtt och rätt i största allmänhet. Tyvärr vet jag sedan tidigare att jag är en urusel Norrlandsmor eftersom:

  1. Jag saknar förmågan att tillaga egna köttbullar av älgfärs (eller andra bullar eller annan färs heller för den delen)
  2. Jag åker skidor graciöst som en elefant på rullskridskor, det kan de stackarna som mötte mig i längdspåret i Alsen intyga. Fast jag tycker att jag fejkar rätt bra; böjer knäna och håller stavarna bakåt å sådant där som man ska göra, fast jag fattar inte varför och håller ju inte balansen så särskilt länge heller för den delen.
  3. Jag äger inte ett enda plagg eller par skor från Lundhags. Ett måste där uppe. Tror jag.

Så det blir svårt att få ihop... Nåväl, som det är nu så räcker det med att få mysa och bara få drömma sig bort med sitt vinglas. Vem vet vad som händer i framtiden?

6 kommentarer:

  1. Alsen måste väl ändå räknas dit???
    Alltså är det din tur att välja om du frågar mig... Själv hemnetknarkade jag igår också.. fast mest villor och radhus i stockholms söderort...

    SvaraRadera
  2. Jimmy är helt ute och reser kan denna äkta skåningen berätta... Att bo på gård, i skånelänga med vajande fält utanför dörren, att ha barn som inte kan prata rent och att resa till Köpenhamn över dagen är helt underbart ;-).

    SvaraRadera
  3. Tänk att det var väl det jag visste! Fast du är väl en smula partisk i frågan kanhända? ;)

    SvaraRadera
  4. Var har du vattnet i rapsfälten?

    SvaraRadera
  5. Ska jag ha det? Vatten? I rapsfältet?

    SvaraRadera
  6. Jasså, nu e jag med. Jo antingen får man ta ett hus nära havet där nere va, eller så får man bo kvar på Lambarö och bygga ut sitt lilla hus till en skånelänga. Serru.

    SvaraRadera