onsdag 7 december 2011

Ett samtal att fundera över

I går när jag lagade mat (jomenvisst för Jimmy jobbar sent nuförtiden) så lät jag Ines ligga på sin filt i matrummet/vardagsrummet tillsammans med Emil som byggde med lego och Ingrid som tejpade ett lypsyl med hundra varv tejp och en å annan toapappersbit. Jag brukar vanligtvis sätta henne (Ines alltså) i babysittern, men där ligger just nu fyra höstjackor som jag för några dagar sedan tänkte hänga undan i en garderob och nu mer eller mindre betraktar som en del av köksinredningen. Hur som helst så hör jag allt som händer där inne och det är när jag står och skär potatisklyftor som följande dialog äger rum:

- Ingrid du vet att mamma blir jättearg om du gör sönder vår bebis.
Här blir jag ju lite oroad så jag sticker in huvudet och kan konstatera att hon inte sitter redo med en hammare böjd över sin lillasyster, utan hon har bara satt sig bredvid Emil och Ines på golvet för att samtala och umgås.
- Äsch, hon kan göra fler.
Detta svarar alltså Ingrid! Jag beslutar mig för att vidhålla min position tills jag vet hur detta ska sluta.
- Näe! säger Emil
-Jo, det har hon sagt.
Har jag sagt detta?! Ja, jo jag har väl förstås sagt att jag KAN få fler barn, men min tanke när hon frågade mig huruvida det var en möjlighet var ju inte att vi därmed kan ersätta en "trasig" bebis. Det var mer sådär att näej, jag är inte i klimakteriet än.
Sedan svarar Emil
- Ja, men man glömmer ju inte dem man har.

Känner spontant att Emil har hajat principen, även om jag tycker att frasen "göra sönder vår bebis", inte klingar helt rätt liksom. Sedan tänker jag att det nog är läge att hänga upp de där jackorna. Kanske ska ta ett litet samtal med Ingrid också för säkerhets skull...

2 kommentarer:

  1. Hej Elin! Emma Köhler här, vi pluggade på lärarutbildningen ihop. Måste bara säga att du är väldigt begåvad, du beskriver händelser på ett roligt och kreativt sätt! Mycket underhållande blogg, det jag läst ikapp än så länge. :) Är kul att följa en trebarns mammas vardag!

    SvaraRadera
  2. Helt underbart ju! "Mamma blir arg om du gör sönder vår bebis" - hahaha!

    SvaraRadera