söndag 25 december 2011

Jimmy den gränslöse och julen

Jaa, det är härligt med julaftnar och julfester och mat och liiite, liiite alkohol. På riktigt alltså. Jag ammar ju. Det är ju bara det att de andra förtär något mer än vad jag gör, och då händer det grejor. Till exempel fick Jimmy inleda sin julaftonsmorgon med att gå upp till vår granne tillika hans syster och förtydliga för henne och hans mamma som sov över att Elin INTE luktar illa i underlivet.

Varför behövde han gå upp och inleda denna högtidsdag på detta vis kan man ju undra?

Joo, för Jimmy har ju (som jag berättat tidigare) inte riktigt samma sociala gränser som jag. Han kan lägga en rejäl fis på tåget, en sådan som dånar, och sedan helt avslappnat bara fortsätta berätta om hans senaste fisketur eller nått han läst på internet. Själv sitter jag och skäms som en hund och vill egentligen be hela vagnen om ursäkt. Fast min strategi är oftast att låtsas att även jag är sådär avslappnad, alltså inte så att jag gör det själv, oh nooo, men jag försöker ignorera det helt enkelt. Han gör på sitt sätt och jag på mitt liksom. Fast det händer förstås ibland att han lyckas dra in mig i sina oförskämdheter (som jag skulle kalla det om jag var 82 år) och då blir det riktigt knepigt. Som till exempel på dagen före julafton. Vi brukar fira jul med Jimmys mamma och syster med familj då, vilket alltid är väldigt mysigt och trevligt. I år valde vi spontant att avrunda kvällen med ölspelet. Oerhört traditionellt och juligt kände vi. Själv drack jag mestadels té mot slutet, så alla fyllehistorier och saker som sades blev liksom uppfattade av mig som en vanlig, sund ammande mor, inte som en berusad och gladihatten julfirare som de andra. Jo, så får då Jimmy dra ett kort där det står att han ska "förolämpa spelaren till vänster". Och vem sitter till vänster? Jo: jag.  
Fan liksom
För sedan vänder sig min make mot mig och säger "Älskling, ditt underliv luktar fruktansvärt." Typ. Och det blir tyst. För ingen fattar om Jimmy nu äntligen vågar ta upp något som han länge gått och burit på, eller om han inte fattat skillnaden på att förolämpa och ljuga. Och jag vill typ dö. Eller döda. Helst det senare. Men, tjusig som jag är så säger jag ingenting förrän vi går och lägger oss. Då jävlar alltså! Sedan fick han svansa upp och förtydliga för sin mor och syster med familj att hans fru visst har god intimhygien.

Det är faktiskt viktigt.

3 kommentarer:

  1. aaaaaaahahahahahahahahahhahhahahahahhahaha jag dööööööööör!!!! Det var det sjukaste , roligaste och samtidigt om man är dig fru froby det jobbigaste och sjukt pinsammaste jag hört tror jag. Det är ju ändåunderbart med knasiga och oförutsägbara män ;-)

    SvaraRadera
  2. Joo, man måste ju uppskatta det där. Annars är ett giftermål inte the way to go ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag tror jag hade skämts ihjäl...

    SvaraRadera