onsdag 28 december 2011

Jullovet continues

Detta dygn inleddes med att Ingrid kom smygandes och kröp ner hos mig och Ines i sängen vid 01-tiden. Det har blivit många sådana nätter på sistone. Tror att det beror på att det är lite krävande att vara mellansyster helt plötsligt. Jo, så hon gosar in sig hos oss och vi somnar om. Fast efter en stund vaknar hon och är jätteledsen, för hennes gose-tiger är borta. "-Han är under sängen!" tjuter hon, och efter att jag försökt intala henne att han nog säkert har det toppen där nere så måste jag naturligtvis åla in där och leta. Förbannat kallt och omysigt var det och någon tiger hittar jag inte. Så prövar jag att övertyga Ingrid lite till om att tigern har det alldeles förträffligt var han än befinner sig. Det leder bara till ännu fler tårar. Jag tar ännu en ålningsomgång utan resultat och inser att vi måste ge upp honom om vi ska få någon sömn. Fast nu har Ines vaknat också, naturligtvis, och sedan ligger jag och försöker klappa Ingrid med ena foten medan hon ligger omslingrad runt min vad och snyftar. Samtidigt måste jag vyssja Ines, för det är ju morgon nu. Tycker hon. Tiden går och tillslut inser jag att tigerjäveln måste hittas. Annars går hela morgondagen åt pipan. Så jag drar upp barnet som gråter och barnet som tror att det är morgon och går på tigerjakt i huset. Den återfinns en våning upp, i Ingrids säng. Hon har med andra ord glömt att han inte följde med från första början. Strålande.

Sedan vaknar jag vid 7-snåret av att Emil pratar med mormor på övervåningen: "-Ja du mormor, det verkar som att jag har en variant av vinterkräksjukan". Sedan kräks han så småningom. Dagen har således börjat.

Och förväntningarna är skyhöga.

1 kommentar:

  1. Åh stackare ;)
    Så det kan bli. Fast är det något gosedjur som fattas så är första misstänkta platsen alltid sängen, så det så ;)
    Och varför ska det alltid trasslas på natten?

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera