måndag 16 januari 2012

Aha-upplevelsernas topp3 eller Vafan är det för fel på mig?

  1. En aha-upplevelse som jag haft tidigare är ju förstås att flourapoura heter flourtabletter vilket jag skrivit om för någon månad sedan. Det var förmodligen den största aha-upplevelsen jag haft. 
  2. Näst efter det kommer nog att det inte heter sockerplast, nej ordet är: sock-i-plast. Jag lärde mig detta för några år sedan när barnen började på sina efterlängtade danslektioner. Jag hade ju inte burit sådana sedan jag var 5 år, så ordet har inte förekommit i min vokabulär sedan barndomen vilket gör feltolkningen lätt att förklara, till skillnad från nästa ord... 
  3. och det här är nog den mest chockerande informationen jag fått på länge. Det heter faktiskt CITATIONSTECKEN inte SITUATIONSTECKEN. MammaFroby ringde med denna smått fantastiska upplysning i morse, och jag är fortfarande chockad. Fick kolla med en säker källa först, så konstigt tyckte jag att det var, men jag tjafsar inte emot Nationalencyklopedin, där går ju gränsen. Så nu sitter jag här, snart 30 år och tycker nästan att världen är lite annorlunda mot vad den var i morse. Tänk om jag inte hade skrivit det i bloggen tänker jag, då hade jag nog kunnat dö utan att veta hur det egentligen låg till. Det hade ju varit bedrövligt.
Det mest spännande av allt är om jag bär på fler felaktiga tolkningar. Kanske ska jag börja lägga upp inlägg med listor på ord helt enkelt, så kan vi beta av de ett och ett? Låter ju som en alldeles underbar sysselsättning. Eller inte. 

2 kommentarer:

  1. Ibland har felsägningar en tendens att hänga kvar upp i vuxen ålder ;-)

    SvaraRadera
  2. Haha, jotackdu. Fast nu har jag fyllt min kvot tänker jag...

    SvaraRadera