fredag 20 januari 2012

Barndomsminnen tillägnade två gamlingar

I går kom ett brev fyllt med kärlek som fick mig att minnas.


Jag minns en högljudd, bubblande, skrattande man med Gotland i blodet som öppnade ytterdörren med en sockerbit under överläppen och en tokig hatt på huvudet.
Jag minns en kärleksfull kvinna som luktade rosa Oil of Ulay creme och for runt likt en arbetsmyra för att se till att alla var proppmätta och nöjda.
Jag minns dagar spenderade i en pool som luktade svagt av klor med kanter som gav stickor i stjärten när man satt på dem.
Jag minns eftermiddagar hopkurad i en stor frottéhandduk framför Hajen-filmer, eller lekandes kurragömma i garderober som alltid luktade trygghet och bortbjuden samtidigt, och kvällar fyllda med ostbågar och läsk.
Jag minns vuxenprat och skratt och skrynkliga fingertoppar.
Jag minns sällskapsspel och krocket och promenader på ängen som låg utanför tomten.
Jag minns tavlor som på dagtid var fascinerande och konstiga, men som på kvällarna blev så läskiga att vi fick ta ner dem från väggen i sovrummet.
Jag minns den stora dubbelsängen och mina syskons varma smalben under täcket.
Jag minns hur mysigt det var att i smyg kika ned på verandan på de vuxna när de satt och pratade.
Jag minns mörkret där nedanför som hölls borta av poolens lampor som lyste under vattenytan och gjorde så att det turkosa vattnet glittrade.
Jag minns tidiga morgnar med överfyllda frukostbord.
Jag minns tålmodiga vuxna som hjälpte barn att ta på badkläder fast morgondimman knappt gett sig av.


 Jag minns sådant som gjort mig stor och stark och lycklig.



Puss och kram till Gamlan och Gamlen, bli starka och friska snart, vi saknar er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar