onsdag 4 januari 2012

Morgonen då allt var tyst


En morgon för 6 år sedan vaknade jag i stugan i Alsen. Och huset var alldeles tyst. Som i graven. Spontant kändes det ganska skönt, för vi var vana vid att Emil, 1 år, var en mycket morgonpigg gosse som väckte oss tidigt som sjutton och sedan tvingade någon av oss gå upp och titta på Totte, läsa böcker och äta frukost fastän klockan inte ens blivit sju och det var helg.
Men den här morgonen var det annorlunda. Det liksom vibrerade mystiskt i luften. Och därför gick jag upp, fast det hade varit vettigast att tacka tyst för sovmorgonen och sluta ögonen.

Jag tassade upp med bara fötter på det kalla furugolvet och huttrade. För vi hade en kamin som enda värmekälla, vilket innebar bastuvärme på kvällstid och höstkyla på morgonen. När jag smög in i Emils lilla ljusblå rum, och kikade ned i hans lilla växasäng från IKEA (som mina föräldrar alldeles nyligen gett honom) så förväntade jag mig rosiga kinder och blonda lockar på en liten huvudkudde. Men där var det tomt. Och det var då jag insåg att något var på tok. Fast inte på det där "Han är kidnappad jag ringer polisen och sedan min mamma för hon tänker likadant som jag"-sättet utan mer "Vad har trollungen hittat på nu då?". Sedan smyger jag ut i vardagsrummet. Och det jag ser där kommer jag aldrig, ja, jag säger aldrig, att glömma.




För där står min lille lockige änglapojke med O´boy ÖVERALLT. Och han lyser av härlighet, för han är frälst. Han har hittat sin drog; socker och kakao (fram tills för ett halvår sedan uttalade han det ckackaoo. Lite som ett exotiskt instrument lät det, typ marakas och ckackao) och likt vem som helst i Bibeln hade han upplevt en sorts uppenbarelse. Han hade sett ljuset. Och det var gott.

 Och detta, mina vänner, är en dag (och ett foto) som är legendariskt i den här familjen.

2 kommentarer:

  1. HA HA HA HA!!!!!!

    Fanns de små fingeravtryck lite här och där? Ja, och fotavtryck ser jag nu.
    Underbar bild. En sådan bild man använder på studenten ;-)

    Du ska när du har egentid gå in på
    http://www.moderskeppet.se/

    Där finns massor av photoshop tips.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nejmen åh så söt! Underbar bild! (och underbart minne!)

    SvaraRadera