fredag 24 februari 2012

En mystisk lunch

Vi åt en väldigt speciell lunch idag. Alltså verkligen. Eller egentligen var det dryckerna som vi beställde till maten som var lite underliga. Till att börja med var det ju ett äventyr att överhuvudtaget  få till en beställning. Det fanns 10 olika menyhäften, alla med olika maträtter och drycker och efterrätter. Sedan fanns en knapp som man skulle trycka på när man hade listat ut vad familjemedlemmarna ville ha. Det slutade med fullständig förvirring kombinerad med spänd förväntan inför vad som skulle bäras ut från köket. Vad det blev? Jimmy fick in iskaffe, barnen mangosorbét (och en isvatten efter att vi insåg att deras drycker egentligen var efterrätter) och jag fick yingyang, dvs iskaffe blandat med grönt té. Mumma. Eller så.

Det är verkligen ett äventyr det här med att äta mat utomlands, nästan enbart positiva upplevelser förstås, varvade med en och annan dålig erfarenhet. Som yingyang till exempel, det är inte nått jag kan rekommendera. Faktiskt. Den absolut godaste maträtten jag smakat däremot, och som jag nästan har förätit mig på är denna:


Det är en shanghai-dumpling fylld med nått smaskigt och lite citrongräs som är kokt (även god stekt) med en chilisås på. Asså, den är så god att jag skulle kunna äta den istället för choklad på fredagskvällarna. Det har jag gjort också förresten. Japp, så god är den.

Ba så ni vet.

p.s Om man tycker att mat är en kul grej så finns det tydligen mycket informativa och intressanta filmer om Penangs mat på youtube. Hälsar Jimmy. Tydligen ska soppan Laksa (med chokladsås som tillbehör!) som vi prövat en gång nere på matmarknaden (även kallad Hawken) vara en riktig kändis i matkretsar. Så, nu har jag informerat er iallafall. d.s

1 kommentar:

  1. Härligt med lite spännande mat och det där ser verkligen gott ut.
    Skicka några tack ;)

    Hälsningar
    Yohanna som skickar med en länk om du skulle bli sugen att hoppa med denna veckan:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/february/real-life-love.html

    SvaraRadera