torsdag 22 mars 2012

Familjeråd

MammaFroby har i femton års tid hävdat att våra familjeråd under uppväxten var väldigt bra och givande. Vilket jag förstår. För ur en vuxens perspektiv är det säkert rätt givande/underhållande att försöka utöva demokrati med tre barn i 9 till 15-års åldern. Det är säkert entertainment som går att jämföra med vilket underhållningsprogram som helst på bästa sändningstid. Personligen minns jag att jag tyckte att de var ett bra inslag i vår helg. Fast min enda punkt, vilken återkom i flera års tid, var i och för sig att min bror var dum, så jag kanske inte riktigt ska bli betrodd med ett utlåtande överhuvudtaget. En annan ständigt återkommande punkt som fick oss barn i familjen att turas om att bli upprörda och springa in på våra rum och slänga igen dörren så hårt vi kunde var vem som skulle ha vilken plats runt matbordet. Mycket viktigt sådant där. Framförallt för min bror, det var oftast han som tog upp den punkten. Tror aldrig han blev riktigt nöjd heller faktiskt.

Oavsett detta så sitter jag nu och ser fram emot att få barn i skolåldern som kan sitta stilla i en kvart varje helg och diskutera punkter från en lista på kylskåpet. Jag tror att det kan bli fina minnen av det hela. Fast innan vi introducerar dessa möten ska jag be Jimmy kolla upp om den här funktionen som vi har på våra kökslådor (ni vet, det som gör att man inte kan smälla igen lådorna) går att tillämpa även på dörrar.

Eller om vi redan nu ska börja samla på oss ett lager av sovrumsdörrar kanske?
Det är ju också ett alternativ. Förstås.

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Har last din blogg ett tag nu sa HEJ. Vi hade oxa familjerad minns jag men det jag fortrangt ar OM VAD eh och HUR det fungerade? So egentligen var det kanske inte sa bra da om jag alltsa fortrangt HELA grejen. ;) Men nu tanker jag som du att det kanske var en bra sak med familjerad och att vi ska forsoka (jag har ju barn i skolalder) MEN det dar med listan med punkterna pa kylskapet? Hur tanker du da? Ja alltsa HUR funkar det? Skriver alla upp punkter under veckan eller ar det mera "det har gick ju inte sa bra under den har veckan typ" .... ?? Ja stort fragetecken du maste utveckla MERA! Sara x

    SvaraRadera
  2. Bästa tipset är att helt enkelt lyfta bort dörren när de slår i den. En varning, sen väck. Inte roligt alls när man inte kan stänga syskon ute. Eller kan sura bakom stängd dörr. Sen kommer den tillbaka när de sonat sitt brott. Mina ungar har det funkat riktigt bra på. Bara en av dem har vi fått ta dörren två gånger för. De andra räckte med en... :)
    Kramar

    Familjerådslag har jag bra erfarenhet av också faktiskt. Vi har det ibland. Mina ungar kan sitta stilla en stund. De är lite större nu... :)

    SvaraRadera