onsdag 7 mars 2012

Såhär måste det ju vara!

Jag har en hypotes nu, faktiskt. En liten en. Den har ingen grund i någon forskning eller så utan är mest baserad på sunt förnuft. Typ.  Jag kommer att redogöra för den här nedan, och försöka visa på att det finns ett samband mellan tandborstning och gråa hår i min lugg. På riktigt.

Till grund för denna hypotes ligger följande fakta: Fram till för 6 år sedan hade jag INGA gråa hår, inte i mitt högra ögonbryn och inte i min lugg. Sedan började jag att två gånger om dagen att utföra följande ritual med en påföljd av gråa strån på mitt huvud.

Steg 1, Lokalisera barnen:
Kom nu, vi ska borsta tänderna.
Koom nu då, så vi har tid att läsa.
Emil och Ingrid NU ska vi borsta tänderna, kom igen!
Jag tänker inte komma och hämta er. Kom. Hit. Nu.
KOOOOM NUUU!

Steg 2, Hämta barnen under sängen/ bakom dörren/mellan soffkuddarna.

Steg 3, Borsta Emils tänder:
Stå still snälla.
Gapa, jag kan inte borsta en stängd mun.
Gapa, snälla, lite till.
Kom lite närmare och försök att inte backa mer.
Stå still!
Titta upp lite.
Gapa.
Gapa!

Steg 4, Borsta Ingrids tänder:
Stå still snälla.
Svälj inte tandkrämen, kom ihåg att spotta.
Gapa, jag kan inte borsta en stängd mun.
Gapa, snälla, lite till.
Försök inte bitas!
Spotta, kommer du ihåg?
Kom lite närmare och försök att inte backa mer.
Stå still!
Titta upp lite.
Spotta istället, det är inte bra för magen med tandkräm.
Gapa.
Gapa!

Steg 5, Flourtablett:
Ja, nu kan ni ta varsin flourtablett.
Jag sa varsin!
Hur många tog du nu Ingrid?
Fem?
Förresten ska man suuuga på dem, inte svälja.

Steg 6:  En halvtimme senare.
Vad sa du Jimmy? Gav du dem flourtabletter? Sa de att jag inte gett dem några?

I rest my case, uppenbarligen ÄR tandborstningen upphov till gråa hår. Uppenbarligen! Så, nu är det bara för någon lite mer betrodd professor att fixa lite med detaljerna, kanske intervjua nån eller något sådant. Så kan vi börja leta botemedel sedan. Mot barn, eller tänder, eller hur var det nu? Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar