söndag 29 april 2012

En helg med barn och syskonbarn




Så. Nu har jag spenderat hela helgen med mina fina syskon och deras barn. Och det har varit himlans mysigt.

Vi har inlett dagarna med smarriga hotellfrukostar där jag dragit i mig minst 5 croissanter varje gång och Ingrid lika många skålar vanlijyoghurt. Sedan har jag krälat runt och plockat upp Ines vattenmelonbitar och försökt få henne att skrika sina mördadigränden-skrik liiite tystare.Jag har också blivit äcklad av att få två döda myror i min äppeljuice som Ingrid hämtat och därefter blivit lite rosig om kinderna när hon gormat detta faktum högt ett flertal gånger för resten av gästerna. Avslutningsvis har jag försökt övertala Ingrid att visa hur snabbt hon springer någon annanstans än precis framför kaffemaskinen, för gubbar med varmt kaffe i händerna är sällan på det humöret kl 07 på morgonen.

Sedan har vi spenderat åtskilliga timmar på lekplatser och gräsmattor. Vi har lekt skola med ett mycket strikt manus som Ingrid hittat på, vi har haft picnic och försökt att se till att varken Ingrid eller hennes kusin ska ramla i bäcken. Vi har plockat miljarder maskrosor och sedan ätit på dem (min brorsdotter) eller smulat sönder dem i min systers bil (Ingrid). Vi har försökt få dessa flickor att inte stoppa maskar innanför sina jackor och vi har sett de bli sockerkickade av godis respektive russin.

Framåt kvällarna har vi sett barnen däcka som klubbade sälar och därefter druckit rosé på balkongen (dag 1) och däckat lika klubbade själva (dag 2).

Och sedan blev det dags för ännu en lång bilresa där man antingen fått köra bilen och lyssna på Gudssånger och lekt nyuppfunna ordlekar med Ingrid eller suttit i baksätet inkilad mellan två bebisar som sovit/gråtit/pratat/skrattat. Jag misstänker att det är bägge dessa aktiviteter som har bidragit till min huvudvärk såhär framåt kvällen. Fast det gör inget. Jag kan bara konstatera att jag älskar mina syskon, och alla våra barn. Och att det är rätt fint och härligt alltihop.

Faktiskt.

1 kommentar: