tisdag 24 april 2012

Idag kom den!

Våren alltså. Det vet jag med all säkerhet. För det är nämligen så att jag vaknade imorse och kände att jag älskar vårat hus och vår tomt över allt annat på jorden (förutom min familj förstås). Det blir så varje vår. 

När vår egen lilla ek-skog fylls med blåsippor.
När violerna slår ut vid fastlandsbryggan och börjar dofta sådär underbart och sött, precis som de små lila tabletterna brukade smaka som min farmor bjöd på ur små lilaguldiga pappersaskar när jag var barn.
När fågelkvittret på ön blir så öronbedövande att man stundvis står alldeles förundrad på verandan och bara lyssnar.

Då. Då älskar jag ön. Då vill jag aldrig flytta till Skåne. Då har jag glömt vintern och höststormarna. Då är mitt lilla, lilla gula hus den enda platsen på jorden som jag vill vara på.




Så nu är det vår. Helt enkelt.

1 kommentar:

  1. Men vad är det för fel på Skåne? Här...hmm...ösregnar det just nu :)

    SvaraRadera