fredag 13 april 2012

Kärnan till allt bråk i familjenFroby

Japp. Den är ju glasklart tydligt, det är sedan gammalt. För temat är alltid detsamma: Spejsad dotter går ordentlig son på nerverna. När hon gör det blir han arg eller sur, och när han blir det så får han en smocka. Eller tre. Som förälder förstår jag dem bägge två.
Jag förstår att i en ordningsam och ordentlig pojkes liv, som kantas av fakta och att rätt ska vara rätt så är det sjuuukt irriterande med en lillasyster som springer barNfota, spelar schwispee istället för frisbee och aldrig kommer ihåg att de heter Knatte, Fnatte och Tjatte utan hittar på nytt varje gång. Idag blev det Knatte, Stjärte och Matte. Man kan inte kalla Fnatte för Stjärte, inte enligt en ordningssam Emil. För det är ju fel. Såklart.
Samtidigt förstår jag att det inte är kul att se upp till en storebror som blir arg hela tiden. Helt utan anledning. För vad spelar det för roll vad ankan heter? Stjärte, Platte, Katte, det är ju helt oväsentligt i sammanhanget. Det har ingen betydelse.

Och så går dagarna, månaderna...fast inte åren? Väl?

4 kommentarer:

  1. Ja, jag vet inte det... Hos oss har åren gått också! Men det är nog så det ska vara, intalar jag mig själv!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Vilka busar! Men det är så det är, åren går och busen består. Dom kanske blir lugnare i tonåren? Jag undrade just idag hur vår vilda dirtbag kommer bli i tonåren. Pjuh! Happy weekend! kram towe.

    SvaraRadera
  3. och så går åren med, fast med lite kärlek mellan varven såklart.

    SvaraRadera