fredag 13 april 2012

Trädgårdsdrömmar

Åh vilken härlig helg det ska bli! Den blir kantad av massor med trädgårdsjobb förstås, men det är ju därför vi har stor tomt, för att vi tycker om att jobba i den. Just nu kämpar vi med ganska grundläggande grejer; odla gräsmatta, såga ned träd, köpa växter.  Vi försöker mest få till en grund liksom, men om en sisådär tio år känns den förmodligen uppvuxen och prunkande och allt sådant som man vill att en trädgård ska vara. Det som är roligast med att planera trädgården är att vi faktiskt är TVÅ individer som bryr oss och vill bestämma. Jag är något ovan vid detta eftersom jag får bestämma i princip allt när det gäller resten av vårt boende. Färg, inredning, tapeter, möbler, you name it. Så jag är liksom van vid att få både första och sista ordet.

Men icke i trädgården.

Näpp. Där lägger Jimmy in sitt veto och fixar sådant som jag inte alls gett mitt välsignande. Oerhört ovant. Och kul. För det känns som att trädgården blir en ganska intressant plats att vistas i på det viset. En plats där vi varvar trädkojor med vanliga vita trädgårdsmöbler, linbanor med lavendel och diverse exotiska bärbuskar med enkla rosrabatter. Vi kommer att klämma in allt. Så även om jag kan gå förbi sådana där klassiska, vackra trädgårdar med syrénhäckar och grusgångar och välansade gräsmattor och rosvalv och sucka drömskt så har jag insett att vi aldrig kommer att ha just precis en sådan. För i min trädgård finns det en Jimmy med massor med andra planer.

Tur det. Faktiskt.

1 kommentar:

  1. Så fort det blir fint väder saknar jag trädgården vi hade...men det är bara när det är sol:))
    Så njut lite för mig med när du påtar där:)) kramarna och ha en härlig helg alla ni fina:)

    SvaraRadera