tisdag 17 april 2012

Vi ska banne mig fylla hela gäststugan med toapapper.

Vi har valt att bo på en ö. En ö med massor med fördelar; stora, gröna tomter, massormassormassor med fåglar och tillhörande kvitter, grusvägar kantade av blåbärsris och vitsippor, klätterträd, trevliga grannar, sommarfester på ångbåtsbryggan och massor med annt som är fint och bra här i livet. En nackdel för just mig och Jimmy är att vi aldrig varit, och förmodligen aldrig kommer att bli, organiserade handlare. Vi klipper inte ut rabattkuponger, skriver listor, gör middagsplaneringar och handlar heeeela familjen varje lördag på stormarknaden. Näpp. Vi jobbar lite tvärtom. Vi spontan och dutthandlar och hörs alltid under dagen och diskuterar vad vi vill äta till middag. Det funkar för oss nästan jämt, fast jag vet, jag veeet, att det inte alls är så man ska göra när man är en barnfamilj.

Vårt sätt att handla har de fördelarna att vi aldrig har en massa mat hemma som står i kylen och inte blir tillagad och slängs. Vilket är bra ju. Fast det innebär även att vi sällan köper basvaror, för sådant spontanshoppar man inte. Av den anledningen får vi regelbundet helt slut på saker som exempelvis toapapper. För toapapper står inte i ICA-hyllan och ser lockande ut. Tyvärr. Så kombinera vårt sätt att handla med att bo på en ö, så får du en familj som drabbas hårt så fort pappret är slut.

I går var en sådan dag när pappret var slut. Vilket framförallt påverkade min dag negativt eftersom jag ju inte har en skola, dagmamma eller ett jobb att fly till. Visst, jag hade ju kunnat åka till fastlandet och köpt det, men igår var en sådan där ringafjortonsamtal och städahelahusetdag. Så det kunde inte prioriteras. Faktiskt. Vart vill jag komma med detta egentligen? Jag vet inte. Kanske vill jag bara säga att toapapper är bra att ha hemma. Helt enkelt.

Eller så är det mitt subtila sätt att tipsa om vad som är en uppskattad 30-års present. Typ. 

4 kommentarer:

  1. Vi gör precis som ni. Storhandlar aldrig för jag tycker det är så tråkigt och stjäl så mycket tid på helgen. Vi duttar hela tiden.

    Men!!!
    Min sambo köper toapappersbalar på COOP oftast. Ett litet tips. Sist köpte han fel då blev det hushållsbal istället. Men papper som papper.

    SvaraRadera
  2. Där jag växte upp var toapapper alltid en bristvara. Så tidningspapper, som man skrynklade och drog i för att försöka få det lite, lite mjukare fick användas. Hur skönt är det egentligen? Tja, jag har nog fortfarande men efter det tror jag....

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  3. Om du vill kan du få låna min man någon gång i månaden, han älskar att storhandla! (ja det är sant, helt sjukt) Och gärna med rabattkuponger också.

    Det enda problemet är att han liksom glömmer bort att han har handlat en hel bal med toalettpapper (eftersom det var billigt) en vecka och så köper han en till veckan efter (eftersom det fortfarande var billigt).

    Men ni har kanske gott om lagringsutrymme på ön? :)

    kram

    SvaraRadera
  4. Det känns väldans bekant det där. vi köper också varje dag, men en gång provade vi på det där med matlista och det var rackarns trevligt faktiskt. men så nästa gång när vi skulle storhandla så orkade vi bara storhandla halva listan, sen åkte vi hem... men just det där med toapapper är fasligt tröttsamt.

    SvaraRadera