söndag 13 maj 2012

Tvärtom, helt enkelt

För tillfället har jag ett syskonbarn som befinner sig i den där perioden när allt de vuxna säger bemöts med ett rungande "NEJ!". Alltså; "NEJ! Jag tänker inte äta / sluta äta / sitta / stå / lyssna/  prata / läsa / sova / vakna / ta på skorna / ta av skorna" osv. Näpp. Inget vill man göra, dvs inte om någon visar tecken på att de vill att man ska det. Då är det u t e s l u t e t. Out of the question. Det är ganska underbart att ta hand om ett barn i den fasen. Om man är en sådan som gillar att typ stånga sitt huvud hårt i väggen tills det blöder eller så. Då är det en finfin fas. För de övriga är det en fas man bara får kötta sig igenom. Tursamt nog så finns det ett knep mot att stånga huvudet, åtminstone inte varje gång. Eller, knep och knep, det är snarare ren och skär magi. Och det funkar! Allt man behöver göra är be barnet göra motsatsen till vad man egentligen vill att de ska göra. Hela tiden måste man göra det. "Nu får du inte, absolut, absolut inte borsta tänderna. Näpp, det är förbjudet" kan man exempelvis säga och två minuter senare så har barnet både borstat tänderna, använt tandtråd och bokat tid hos tandläkaren för ett extrabesök. Eller så kan man säga "Tar du på dig säkerhetsbältet nu så blir jag tokig, det får du inte göra" så kan man ge sig sjutton på att barnet har både bälte och hjälm sekunden efteråt. Det är fantastiskt! Jag önskar att det kunde fungera även på vuxna bara. För det vore så förbannat praktiskt kan jag känna. Typ; "Nu får du INTE ge mig det här superbraiga jobbet inte, nej, ge det åt nån heeelt annan" eller "Du skulle bara våga höja m in lön nu, hör du det?" eller "Jimmy ta nu och införskaffa massor med blåmesdokumentärer på både franska och tyska så vi har att göra i resten av månaden, lova mig det".

Ja, tänk om alla andra kunde vara ungefär tre år. Vad lätt mitt liv skulle vara då. Typ.

5 kommentarer:

  1. OK you lost me with "blåmesdokumentärer". HI HI

    SvaraRadera
  2. *skratt* blåmesdokumentärer? På riktigt? :) :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  3. Men hallå, jag vill också att mitt liv ska se ut så. Tänkt, då hade jag redan fått ett nytt jobb och allt det där andra som jag vill ha. Undrar om det funkar på mannen sin... Du får absolut inte köpa mig dom där diamantörhängena... Hmm. Vet inte om jag vågar testa. Happy Månday! kram towe.

    SvaraRadera
  4. Det råkar vara så att blåmesar är en utmärkt värdemätare av hur ett kretslopp i naturen reagerar på globala temperaturhöjningar. Således finns mycket intressant fakta i ämnet. Och tyskarna och fransmännen råkar ligga i framkant av forskningen...
    Fortsätt titta utan att skämmas Jimmy...

    Kram från Angela

    SvaraRadera
  5. Älskade Angela/Jimmy. Jag tycker bara att det är specialcharmigt och fint att du gillar franska blåmesar. Verkligen.

    SvaraRadera