onsdag 13 juni 2012

En liten livskris utöver det här med packningen och mödraskapet

Det här med vad man ska bli när man blir stor, det har jag funderat över i typ 15 år nu. Mestadels har jag konstaterat att förskollärare är det yrke som tilltalar mig mest. Det är ett superkul yrke förutom att det innebär en rätt låg lön och många förkylningar. På senare tid har jag bara bestämt mig för att det är så det får bli. Jag går klart utbildningen och blir pedagog och lever snorig och lycklig i resten av mina dar.

Fast.


När jag ringde till Stockholms universitet för ett tag sedan så blev jag informerad om att de kurser jag gick för bara drygt tre år sedan, de är typ helt ute nu. Gills inte längre. Går inte att tillgodoräkna sig. Så en halv utbildning med tillhörande studielån är alltså helt värdelös. Inte för att kursernas innehåll inte är aktuella längre, inte för att forskning och undersökningar visat på så förändrade resultat så att den kunskapen inte är tillämpningsbar på en förskola längre. Nej. Utan för att den förbannade utbildningen har så dåligt rykte, och för att vi måste höja statusen för våra förskollärare osv. Detta innebär att jag för att bli en förskolepedagog då pluggar drygt 1.5 år + 3.5 år + att vi dessutom nuförtin ska ha en mentor i ett år innan vi är betraktade som FÄRDIGA. Det blir alltså 5 års studier alltsomallt. För att sedan ha mentor i 1 år (inget ont om det, det är en bra idé även om jag kan känna att jag nog har jobbat tillräckligt för att inte ha ett skriande behov av en sådan).


Så, plötsligt ligger hela världen för mina fötter. Igen. Jag kan bli vad jag vill!

Hmmm...

Cirkusprinsessa kanske kan vara nått för mig? Eller delfinskötare? Dammsugarförsäljare?

Möjligheterna är oändliga.

4 kommentarer:

  1. Nej, kör på förskollärare. Tiden går och rätt vad det är är du ju färdig! Låter som väldigt långt ändå, det måste jag medge. Är inte typ läkarlinjen lika lång? Jag tänker bara att man hoppas att det syns i lönekuvertet sen!

    Delfinskötare i Kolmården är annars toppen. Har provat det som praktikant...

    Kramen

    SvaraRadera
  2. Vi får se vad det blir :) Så du rekommenderar delfinskötare säger du. M-hm...
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Oj, vad himla irriterande med kurserna. Men vad härligt att du kan se det som du gör. Hmm.. ja vad ska man bli. Jag är något jag trivs som sjukt bra med just nu, men vad vill jag bli när jag är stor, på riktigt stor liksom? Jag vet inte, men jag tror jag kommer närmare och närmare målet hela tiden.

    SvaraRadera
  4. Jamenvisst, det här känns som en puff i rätt riktning bara. Spännande är det oxå. Precis som jag vill ha det liksom, lite ovisst och förvirrande fast samtidigt hoppfullt.

    SvaraRadera