torsdag 23 augusti 2012

Sovvanor = ovanor. Kan det kännas som iallafall

Det är lustigt det där med vilka sovvanor man har. Jimmy till exempel, han somnar sent och sedan mörsar han på hela natten utan uppehåll. Han är INTE någon jag förlitar mig på om vi skulle få inbrott eller om det börjar brinna. Det går nämligen inte att väcka honom. Alltså: Det. Går. Inte. Man får typ halvt om halvt misshandla honom med tillhyggen för att han ska öppna ögonen, och bara för att han har gjort det så betyder det inte att han är tillräknelig på nått sätt. Nix.

Jag själv mår bäst om jag får gå å lägga mig vid 9 och vakna 7, vilket jag sedan aldrig gör eftersom jag får nån sorts livsglädjepåfyllning så fort barnen somnat och därmed får för mig att jag visst klarar mig på 4 timmars sömn. Klart vi ska se två långfilmer och surfa runt för att kolla på idylliska boenden på Hemnet och sedan planera jordenruntresan vi ska göra när barnen blir större. Klart. Och sedan har jag ångest morgonen efter. Natyrlich. Tur att guldfiskminnet fungerar som vanligt, så man hinner glömma att man behöver sömn lagom till Emil somnat i sin Bamsetidning 12 timmar senare. Och så håller det på.

Sedan har vi Emil som alltid sovit från 06 till 06 i alla år. Tills han blev 8. Nu är han vaken till 12 om vi inte tjatar honom till sömns, och han sörjer att han inte är vuxen för det är ju bara vuxna som får göra allt roligt vilket han ör uppe och påminner oss om varje kväll vid 22.  Japp.

Å sen har vi Ingrid som somnar sent och vaknar sent och sover som en stock. Som sin far helt enkelt. Med skillnaden att han aldrig skulle gå upp mitt i natten för att gosa ned sig med ett av mina smalben. Förstås.

Slutligen har vi Ines. Hon vaknar nån gång mellan 4 och 6 (det känns lite som lotto varje morgon faktiskt) och har absolutingensomhelst startsträcka. Jag menar; hon vaknar och gasar iväg i sängen på två millisekunder samtidigt som hon falsettskriker och uppfordrande nyper mig och Jimmy. Om några år kommer hon att säga "-MammaPappaMammaPappa! Jag är vaaaken! Jag vill ha frukost! Vad ska vi gööööra idag? Sover Emil? Sover Ingrid? Vad bliiir det till frukost?" Suck. The energy liksom.

Japp. Så går det till.
 
Ba så ni vet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar