torsdag 29 november 2012

Det är liksom trevligt att ha en medsyster

Idag var vår maid Devi här. Det är himla fint faktiskt, att hon kommer alltså, för vi är ju kompisar nu. Vi är avslappnade ihop liksom. Inte pruttahögtpolare kanske, men jag kan utan problem springa runt endast i förd t-shirt och trosa och sjunga imsevimsespindel så högt jag kan utan att skämmas. Både jag och Ines ser fram emot att hon kommer, så fort jag berättat att det är Devi-dag så blir Ines utbrytarkung i vagnen påväg upp i hissen (vi vinkar ju hejdå till storbarnen nere vid vägen varje morgon). Sedan skrattar Ines jättehögt och jättekonstlat så fort vi kommer in i lägenheten. Det är nämligen så hon ropar på Devi; hon fejkskrattar hysteriskt, och varje gång svarar en röst med tjusig indisk brytning borta vid disken eller tvättmaskinen "-Jäss, Bebby, jäss?!". Ines vet att Bebby är hennes namn, så har det varit sedan Devi började hos oss, så på det viset skrålar de till varann här hemma, en tokgarvar och en ropar Jäss Bebby.

Himla hemtrevligt det.
 
Dessutom är det helt galet fint att ha nån att småsucka med. För Jimmy har ju en förmåga att liksom kliva ur sina jeans två steg innanför dörren, och sedan låta dem ligga där. Ja, typ tills de förmultnat bort och man inte snubblar på dem längre. Detta är förvisso ganska ovanligt eftersom han har en fru som hatar kläder på golvet och som i ren frustration lägger det hon hittar på ägarens rum, men ändå.
Vad jag vill säga är att nuförtin är den här frun inte lika frustrerad. Vi har nämligen börjat ha rätt roligt åt det här, jag och Devi. Vi skrattar i samförstånd när hon hittar en strumpa under soffan, jag plockar en t-shirt från toagolvet, Ines drar fram en kalling under skrivbordet och vi sedan lägger allt i en hög på sovrumsgolvet.
"-Does this mean he wants me to wash this?" frågar hon mig sedan, och jag fnissar och suckar att det nog förmodligen är så.
 
Näe, jag blir inte frustrerad längre. Inte stressad över damm och disk. Inte less på allt ris på golvet.
 
Känns väldigt bra. Faktiskt.
 
 
 


5 kommentarer:

  1. Nu blev jag allt lite avis. En Devi skulle alla kvinnor behöva.
    Jag unnar dig det ändå trots avundsjukan ;-)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Åh, va härligt med en städerska. ..lyllo er ! Vi har snö i Hässelby nu och så där snorhalt som det blir när det inte är tillräckligt med snö. Tänk va skönt för er att slippa den här perioden frysandes över sjön. ...kram på er

    SvaraRadera
  3. Du får snart divafasoner. Var rädd om dig! Jag blir så himla lycklig av dina funderingar. Vill gärna hälsa på☺. Kram på er allihopa

    SvaraRadera
  4. Harligt! Skaffa dig diva fasoner, det ar inte ofta man far chansen att gora det. Hihi! kramar towe.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att Devi låter som en alldeles lysande kompis! Kan du ta med henne hem tro?

    Kramar

    SvaraRadera