söndag 9 december 2012

Så står det inte i den svenska förskolans läroplan iallafall

Gick förbi förskolan som jag tänkte att Ines skulle börja på nästa höst. Min tanke var det iallfall. Så när jag närmade mig så kom jag på att jag kanske skulle gå in och presentera mig för dem, få in en fot liksom, om det skulle va kö eller nått sånt. När jag kom fram till grindarna så var det första jag såg en stor griffeltavla bredvid entrédörren där det stod med stora bokstäver:

No pain - no gain
 
Jaha, utan smärta ingen vinst, alltså. 
 
Well.
 
Okej, vinsten med att gå i förskola är väl att man lär sig saker (och får kompisar), visst? Så alltså antar jag att de syftar på att "om det inte gör ont så lär du dig inget", typ. Jag undrar vad det kan vara som gör ont att lära sig, egentligen? Och även om jag kan komma på några saker, typ lära sig gå (ja, för att man ramlar mycke å så. För övrigt kan hon det redan), lära sig åka snowboard (känns högst inaktuellt) och sy med symaskin (om man råkar träffa sitt eget finger alltså, och det tycker jag gott hon kan börja med i ett senare skede av livet) så ser jag faktiskt ingen anledning att göra smärta till en del av min (då) tvååriga dotters inlärningsprocess. 
 
Eller så är detta egentligen är ett mycket klokt och vettigt budskap och så är det jag som är lite nervös inför en inskolning i ett främmande land. 
 
 Kanske.

Näe?

Eller...

 
 

 


2 kommentarer:

  1. Haha oj oj, ja tänk om en sån skylt skulle sitta på en svensk förskola? Hihi. Det hade blivit ett föräldramöte som heter duga det. (för i Sverige räcker det ju typ med att man serverar ketchup i förskolan för att det ska bli ramaskri från någon front)

    För övrigt så är jag snart redo att sätta mina små på ett plan till något varmt land där jag inte behöver kriga med dem om miljoner ytterkläder varje dag...ni verkar ju ha en stor lägenhet och inte märker ni om det skulle råka vara två barn extra hos er någon dag? De (barnen) funkar nog ungefär på samma sätt som dina två yngsta (dvs ibland inte alls). Tack på förhand. :)

    kram

    SvaraRadera
  2. Nejmenvisst, det går så bra så. Ska bara kolla om min maid kan tänka sig att börja jobba heltid...

    SvaraRadera