tisdag 8 januari 2013

Pigg som en böna, såklart

Ingrid har periodvis haft en tendens att tala helt obegripligt. Sådär så att man i princip inte kunnat genomföra en vanlig vardagskonversation med henne utan att anstränga varenda hjärncell. På senare tid har jag upplevt att det allra snurrigaste har vuxit bort. Eller, det trodde jag tills febern kom häromdagen. För med den febern kom en hel drös med hemmagjorda ordspråk och omöjliga ordlekar. Exempelvis är hon nuförtin hungrig som en get och pigg som en böna. Passar ju ganska bra kan man tycka, åtminstone bör ju getter vara hungriga regelbundet. Bönorna vågar jag inte uttala mig om, men säger Ingrid att de brukar vara pigga små rackare så stämmer det nog.

Så ordspråken är ju inte så pjåkiga, egentligen.

Ordlekarna däremot gör mig mest förvirrad. Som den hon hittade på idag tillexempel. Den löd såhär: Vad är rättstavat mamma; sjöjungfru, gurka eller mask?

Och jag visste inte vad jag skulle svara. För om jag bara gjorde snabbvarianten igen, och liksom hittepåsvarar typ "Eeh, gurka?" som jag brukar göra när hon blir sådär lite spejsad, så kommer hon kanske att fortsätta snurra till det när hon blir äldre. Man måste kanske förklara detta, tänker jag, och inte ha så himla bråttom jämt. Så jag drar hela harangen om att "jag kaaan inte svara på den frågan om hon inte bok-sta-ve-rar ordet på riktigt, ja, alltså säger alla bokstäver i rätt ordning" osv. osv. Och så håller jag låda en stund om det hela, ända tills jag tror att jag varit väldigt tydlig och pedagogisk och tålmodig. Men när jag är klar så tittar hon upp på mig och så suckar hon och säger "Mamma, jag tror nog att den här leken var ALLDELES för svår för dig."

Jahapp. 

4 kommentarer:

  1. Förmodligen är leken alldeles för svår för oss mammor ;-)

    SvaraRadera
  2. Helt jäkla underbart!
    (Får nog ta och lägga en peng i burken för ordet jäklar, men det är det värt)

    SvaraRadera
  3. Hon är ju ljuvlig! Du glömmer väl inte att skriva upp allt.... Ja, det gör du ju här förstås :)

    Kram

    SvaraRadera