måndag 18 februari 2013

Pang å sadistgubbar på biltak, å sånt

Nu har "vi", detvillsäga de kinesiska invånarna på Penang, firat nyår sedan drygt en vecka tillbaka. Vilket börjar sätta sina spår även i min familj. I natt tillexempel resulterade flera timmars kinesnyårsfestande i att Ines satte sig käpprakt upp i sängen och skrek "Pang! Pang Pang!" i kör med fyrverkerierna. Hon somnade inte om förrän PappaJimmy visat henne 40 minuter av flodhäst och lejon och andra afrikanska djur i en sedvanlig nattdokumentär. För inget lugnar en Jimmyavkommas nerver så som lite hederligt bildande TVundervisning. Tydligen.

Själv börjar jag nästan vänja mig. Jag blir inte irriterad längre när nån bestämmer sig för att smälla av sina tjugoåtta raketer vid 03.35 på morronkvisten. Näpp. Jag blir möjligtvis lite uppgiven, men inte arg. För det är liksom ingen vidare sovingrediens det. Och sådant har man ju haft några dar på sig att arbeta med nu. Så jag blir faktiskt inte upprörd längre. På natten när det smäller och är Chinese NewYear alltså. Annars blir jag fortfarande ganska mycket upprörd. På grannen här brevid tillexempel, honom tycker jag fortfarande sjukt illa om. Inte så himla mycket för att han smäller smällare i plåtkastruller längre, utan för att han nu har köpt en ny hundvalp som han mest av allt gillar att slå med en pinne och reta genom att sätta upp på sitt biltak och sedan gå därifrån medan den lille stackaren ylar för att han inte kan komma ner.

Jag tycker verkligen sjukt illa om honom.

Lyckligtvis är jag gift med en man som inte drar sig för att hämnas på snarlikt sätt och som, till skillnad från mig, inte kommer att banga när det gäller. Så jag lovar er, förr eller senare sitter antingen gubbjäveln på ett biltak här nere och blir daskad med en pinne på stjärten eller så kommer han då och då att bli skjuten med ett luftgevär från gissningsvis våning tolv i grannhuset. Det beror på om det är min eller Jimmys idé som vinner. Förmodligen Jimmys eftersom jag känner mig rätt hämmad när det kommer till att fånga gubbar och tvinga upp dem på biltak....

Vi får se, helt enkelt.




3 kommentarer:

  1. Det är ju väldigt fint med raketer och jätte mysigt att fira nyår. Men jag kan förstå att det blir lite för mkt av det goda ibland...speciellt om man smäller raketer i en hel vecka.
    Du den där djurplågarn måste ni göra något åt. Får man bete sig hur man vill mot djur där ? Stackars , stackars valp.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, han är vidrig. Näe, det här är tydligen inte alls konstigt här och inget man ringer polisen för. Gorma på honom har jag ju gjort åtskilliga gånger redan nu så då återstår ju bara luftgeväret... antar jag.

      Radera
  2. Nä, de klipper ju av katterna svansen om de får tillfälle.....skjut hunden istället så slipper den lida hela livet....

    SvaraRadera