torsdag 14 februari 2013

Tycker bättre om grannarna i Sverige. Helt klart.

Alltså, ni vet den där kinesiska gubben som bor i huset bredvid vårt? Han som har hundar som attackerar oss när vi går förbi och som sedan slår dessa hundar med en rejäl pinne när man går in och skäller på honom. Ni vet han. Jo, han har de senaste fyra dagarna, under ChineseNewYearfirandet, roat sig kungligt med att lägga fyrtio smällare i en plåtkastrull och sedan ställa den utanför sin grind och tända på den. Det låter SJUUUKT högt. Japp. Så nu har han gjort det vid alla tider på dygnet sedan i söndags, och han har säkert haft väldigt trevligt.

Säkert.

Och tills igår så har jag unnat den här osympatiske, djurplågande, dumma karln att hålla på med den där skiten, för att det ju ändå är hans nyår, inte mitt, och för att han ju faktiskt har rätt att smälla smällare (i plåtkastruller) om han vill det. Tills igår som sagt. För då satt vi (jag, mamma och Ines) ute på balkongen och drack kaffe och pratade om katter (Ines stora kärlek här i livet) och hade det allmänt mysigt medan storbarnen och morfar tittade på "Barbie i en julsaga" och hade det minst lika trevligt där inne. Jo. Så springer då den där gubben ut med en plåtkastrull igen och smäller av den. Och Ines blir så otroligt, otroligt rädd. Hon får panik i sin barnstol, hon rycker i hela kroppen som om hon fått en anfall och ögonen fylls med tårar och hon tittar på mig med en blick som liksom fyller mig med en känsla av att jag verkligen vill skydda mitt älskade lilla barn. Gubbjäveln måste stoppas. Nu! Så jag kastar mig fram till balkongräcket och tar i från tårna för att liksom lägga till med en myndig bas-ton, och så vrålar jag från våning tolv:

-STOOOOP IIIIT!!!

Det är bara det att jag har haft typDenguefeber igen den här veckan (minus feber, så förmodligen endast ett vanligt virus) och man får väldigt skrovlig röst när man har typDenguefeber. Så istället för att låta myndig så låter jag som en gravt alkoholiserad tant. Tror inte alls att det gav lika bra effekt. 

Men jag stod upp för mitt barn iallfall.

Det var bra.
Ju.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar