måndag 22 april 2013

Fina Ines

Tänk vad tiden går fort! Snart är Ines två år. Ja, i augusti närmare bestämt så kanske inte tvååring jättesnart, men hon börjar liksom b l i en tvååring. Jag menar: Hon ska inte hålla handen utan gå två meter framför. Hon ska ha handväska och Ingrids orange klackskor (som barnen har när de klär ut sig) när vi går och handlar. Hon myser och tindrar när vi kallar henne för stor tjej för att hon tar på sig skorna själv. Hon säger långa meningar, som exempelvis -Nuuu omme Pappa! när hissen plingar till. Hiss är för övrigt hisch, likväl som kiss och bajs är tisch och basch. Jag vet inte hur jag ska tolka de är sch-ljuden, låter lite tyskt på nå vis, vilket inte alls känns vettigt just nu. Men sådant där brukar ju reda sig efterhand. Har man haft en son som kallat ficka och flicka för fitta tills han var nästan fyra så är man härdad, liksom.

Japp.

Och även om jag har en väldig massa kul med den här lilla ungen, för humor har hon, så inser jag ju att hon  börjar få ett behov av att leka med likasinnade. Hon behöver så smått få lite ordning på lekkoder och samspel och turtagning och sådant där. Dessutom visar hon tydliga tecken på att hon VILL leka med jämnåriga. Ser hon ett barn på gatan i lämplig ålder så springer hon dit, och är man inte snabb har hon omfamnat det med sina robusta små armar. Sedan får man med ett urskuldande leende bända loss henne från den lilla kinesiska spröten till unge (hon är typ dubbelt så stor som barnen i hennes egen ålder här). Vissa föräldrar tycker att det är charmigt att en stor blond lufs våldför sig på deras barn, andra gör det inte. Så nu tänker jag att om hon fick trefyra timmar om dagen på en förskola här så kanske hon kan sansa sig och hålla emot kramimpulsen lite när hon träffar främmande ungar på gatan. 

Kanske.

Eller, det är ju värt ett försök iallefall.





2 kommentarer:

  1. Visst är dom underbara kidsen, speciellt när dom börjar prata. Dixie pratar tyska (schweizertyska), engelska och svenska. Hon blandar en del men håller isär dom hyfsat bra för att vara 2 år. Men det blir många roliga ord. Inget som fitta men Fock för Fox osv. Och jaa, varför inte. Några timmar om dagen på dagis för din lillskrutt. Dixie älskar dagis och det är många gånger hon knappt vill följa med mig hem när jag hämtar henne. Önskar dig en fin dag! kram towe.

    SvaraRadera