fredag 28 juni 2013

Bara bilder del 31 eller Ett år i Maläijsha, check

Om två veckor får barnen sommarlov, och samma dag har vi varit här i exakt ett års tid. Det känns helt otroligt! För på det året har vi hunnit med massor: Ines till exempel har lärt sig att gå, prata, sjunga och kissa och bajsa på pottan, inte illa får man säga. Storbarnen har lärt sig engelska och massor om andra kulturer och högtider, för att inte tala om allt de lärt sig i övrigt för att skolan är så fantastiskt bra. Ingrid kan läsa och skriva och räkna. Emil kan skriva dikter och berätta fakta om allt från djungeldjur till rymden. Dessutom har de lärt sig kråla och ryggsimma och fjärilssimma.

Jag är snuskigt stolt, faktiskt.

Vad jag själv har lärt mig är en smula oklart, förutom då att jag insett att jag inte somnar på sjunkande båtar utan försöker rädda mina barn istället. Rätt trevlig och praktisk egenskap, det får man säga. Och så har ju även jag fått lite bättre koll på malaysisk och kinesisk och indisk kultur, förstås. Fast jag tror egentligen att den viktigaste, kanske inte lärdomen - men åtminstone påminnelsen, är att jag har det väldigt bra där hemma i Sverige. Vi har det förbannat bra jämfört med hur många andra har det runtom på jordklotet.

Livet är fint, helt enkelt.






2 kommentarer:

  1. Vilken fin insikt att vi har det bra här i Sverige och att du inte somnar i sjönöd. Vilka fina barn ni har, förstår att du är stolt för det ska du vara.

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder och speciellt på kidsen! Så fina! kram towe.

    SvaraRadera