måndag 8 juli 2013

Tänk att klänningar kan vara så känsligt egentligen

I går bestämde sig barnen för vad de skulle klä ut sig till idag på maskeraden på skolan. Ingrid skulle ha kläderna ut och in med en trollsvans där bak och clownhår på huvudet. Emil skulle vara vacker kvinna. Japp. Så i morse skickade jag iväg CrazyIngrid och VackrakvinnanEmil med bussen med en stor klump av stolthet i hjärtat (och halsen med för den delen). Mest för Emils del faktiskt. För att Ingrid vågar vara tokig är inget nytt, liksom. Men att Emil, utan att ens överväga något annat, drar på sig en tajt, blank klänning med rosa blommor och påfåglar på och sedan placerar en långhårig blond peruk på huvudet och därefter äter sin frukost, är inte alls en självklarhet. Tyvärr, det vore ju naturligtvis önskvärt att det var det. Jag menar, känner man för klänning så borde det ju inte vara svårare än att man tar på sig en, liksom.

Hade vi varit i Sverige nu så hade detta varit helt lugnt för mig, jag vet ju att det finns ett genustänk i skolan och att pojkar och flickor i Sverige idag är förhållandevis fria individer, åtminstone i jämförelse med barnen här. Det är ju inte riktigt samma kultur här vettni. Det kan hända att de små franska och brittiska och australiensiska och kinesiska och malaysiska barnen inte alls tycker att en snart9-årig pojke bör klä ut sig till vacker kvinna när andra valmöjligheter finns. Det kan hända att de tycker att han borde klä ut sig till superhjälte eller nått annat "pojkigt",att de inte riktigt förstår charmen med vackra kvinnor och på så vis besudlar min son med en massa dumma fördomar om manlighet och kvinnlighet och att man inte kan kombinera dessa två utan att vara en galning. Typ. Det kan helt enkelt hända att han kom till skolan i morse och fick känna sig helt fel och dum istället för tjusig, och det vill ju inte jag, såklart.

Så jag kör med lite is i magen idag, och tumhållning och sådant, och så hoppas jag att han kommer hem och är precis lika obrytt lycklig över sin outfit som han var i morse när han lämnade lägenheten.


 Det hoppas jag verkligen.

4 kommentarer:

  1. Godmorgon! Hur har det gått för Emil?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heeej! Vet inte än, han kommer om ett par timmar... Hoppas, hoppas!

      Radera
  2. Jag hoppas verkligen att det går bra för en vacker kvinna är han synnerligen!

    SvaraRadera
  3. Ska man klä ut sig så gör man det rejält. Heja Emil, du har förstått det :-)

    SvaraRadera