tisdag 2 juli 2013

Vi medicinerar med lite Sverige bara, så är det bra sedan

Sedan drygt två veckor tillbaka så har ett flertal barn på Ines förskola insjuknat i en sjukdom som kallas Handfootmouthdisease. När fröknarna först tog upp det med mig så kopplade jag det till Mulåklövsjukan och blev lite nojjig. Men eftersom jag är en trogen användare av Vårdguiden.se så kunde jag genast lugna ner mig, för i Sverige kallas det tydligen för Höstblåsor och är inte ens något man behöver vara hemma för, så länge man inte har feber såklart. Så nojjan fick inget fäste.

Eller, inte i MIG, iallafall.

På förskolan däremot flippade både personal och föräldrar fullständigt. Sms om "nya fall" haglade in på daglig basis, angivarföräldrar kontaktade personalen med tips på vilka barn de ansåg hade dålig hygien och därmed kunde vara smittspridare, vilket sedan belönades med hyllningar på facebook tätt följt av instruktioner om hur ofta ett barn ska duscha och tvätta händerna.

Man ba: Lägg ner nu, för faen!

Hur hemskt kan det vara med blåsor i händerna, liksom? Så jag försökte tala lite vett med förskolechefen, lugna henne med att barn i Sverige går till skolan med detta och att det inte är något att oroa sig för, varpå hon svarar att läkarna här säger att det kan leda till heartfailure. Tydligen är det tillåmed så att hälsovårdsmyndigheten stänger ner förskolor här när smittan börjat spridas. De sjuka barnen måste då vara hemma i två veckor och sedan godkännas av läkare för att få komma tillbaka till verksamheten igen.

På något sätt för detta mina tankar till hur doktor Ingrid botar brutna tår med julstjärnor och hosta med en spruta i ögat. Jag får lite känslan av att läkare mest är folk med livlig fantasi som liksom hittar på sanningar istället för att, som jag tidigare trott, basera sina slutsatser på forskning och sådant där pålitligt. Eller ska man återigen skylla på värmen, att den liksom muterar blåsorna till nått livsfarligt? Inte vet jag.

Tur att vi ska hem snart iallfall, för blir Ines sjuk så vet jag ju att de dödshotande blåsorna plötsligt blir helt ofarliga bara vi flyger in över Arlanda. Måste ju vara världens bästa medicin ändå, en flygresa norrut bara, så är det bra sedan.

Japp, Sverige är bra på alla sätt å vis. 
Det har jag alltid sagt.


6 kommentarer:

  1. Men höstblåsor är rätt så smittsamma i början och innan man har fått dem. De kanske det dem menar?

    SvaraRadera
  2. Näe, de är fokuserar på att barnen kan få hjärtproblem som jag förstår det. Själv är jag mest nyfiken på om en sjukdom verkligen kan ge så olika följder beronde på i vilket land man får den...

    SvaraRadera
  3. Oj...tja, båda mina tjejer har överlevt detta utan större besvär (typ en dag med feber och ytterligare en med blåsor)...och inte stängde de dagis heller... :)

    SvaraRadera
  4. Eller så är alla i Maläijsha hypokondriker deluxe.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har länge misstänkt detta...

      Radera
  5. Det verkar ju helt galet! Höstblåsor...är ju inget alls att bry sig om. Har väl alla ungar haft och inte beror det på dålig hygien iallafall. Någon borde ruska om de galna föräldrarna innan de gör för stor skada hos barnen med sin hysteri!

    SvaraRadera