tisdag 22 oktober 2013

Bara bilder del 38 eller Mera Bali!

Vi hyrde en man med en bil en dag. Mest för att jag ville visa barnen risterrasserna, hur ris växer helt enkelt, men också för att få se lite mer av ön. Ett sådant jäkla bra beslut alltså! Vi hade världens bästa dag, och fri tillgång till AC under tiden. Grymt underskattat faktiskt, AC alltså.


Bilgubben körde runt oss och visade andra gubbar som gjorde träkonst, kvinnor som sydde batiksjalar på maskiner från 40-talet och, som ni såg ovan, en helt fantastisk liten gård där de odlade massor med téer, kakaobönor, frukter och kryddor som man först fick se i ett växande tillstånd, och sedan fick smaka på i bambuhyddor. Dessutom hade de tuppar och papegojor. Och kaffebönor som plockats ur apbajs, förstås. Personligen tyckte jag inte att bajskaffe var vare sig godare eller äckligare än vanligt kaffe, men jag har kanske inte så förfinade smaklökar som de som betalar dyra pengar för sådant har. Men nu har jag smakat iallefall, för smaka måste man ju alltid, om man ska leva som man lär alltså.

Och det ska man ju, såklart.

Sedan åkte vi till risterrasserna...

 

...och det var så vackert! Där köpte Emil sig en flätad bananbladshatt av en gubbe, Ingrid trampade i lera och jag blev galet svettig pågrundav klängapan på ryggen. Men vad gör man inte för att barnen ska se hur ris blir till?

Det var helt klart värt några liter svett.

Sådeså.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar