måndag 7 oktober 2013

Nämen om man skulle ta en repa till HM ändå...

Det har varit på gång ett tag nu, det har det, men i morse gick startklockan. För när jag bad Ines klä på sig drog hon fram mig till sin garderobshylla, pekade på sina biljarder med klädesplagg och sa med upprörd stämma "-Jad haaaj innet at ta på mej mamma! Du få köpa nya!" Därefter stegade hon bestämt iväg till Ingrids rum, och vispade runt bland systerns kläder tills hon hittade något som var henne värdigt, i det här fallet ett rosa linne stl 120 med vita prickar på. Därefter snodde hon till sig storasysterns lila solglasögon, satte de uppåner på sitt huvud, och sedan var hon klar.

Japp.

Och eftersom jag redan har fostrat en diktatordotter så inser jag att detta förmodligen är början på en lång period av krig. Krig om vad man kan och inte kan, och ska och inte ska, ha på sig. Om varför en lila trosa är obrukbar en måndag men det enda man kan tänka sig att ha på sig på torsdagen ochsåvidareochsåvidare. Sådant som gör en förälder mer eller mindre temporärt sinnesjuk, helt enkelt.

Så nu sitter jag här och väger för- och nackdelarna mellan att antingen få köpa massor med nya, rosa kläder, eller att få acceptera att morgnarna det kommande halvåret kommer att bli en liten fest för alla sinnen. Ja, detvillsäga om sinnena tycker att det är "festligt" med skrik och bråk och hot och mutor och ursinniga tvååringar och stressvettiga armhålor på mammor som måste få iväg alla barn på bussar och förskoleskjutsar.

Hmmm...

Eller så hoppar jag bara rakt ut i trafiken här utanför och hamnar i koma i några månader,
 så är perioden över sedan. 

Fy faen vad skönt.

Eller så.


2 kommentarer:

  1. Törs jag ens säga att jag aldrig varit med om det där med mina två döttrar. Jag la alltid fram kläder på kvällen som dem hoppade i utan ett knyst på morgonen. Det blev snarare tvärtom när dem blev äldre. Dem frågade MIG vad dem kunde ha på sig. Det börjar släppa nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sa var jag med som barn. Det bidde lite annat krut i generationen efter...

      Radera