söndag 15 december 2013

Kunde lika gärna ha skrivit "Hej, vi skiter i de hemlösa" istället för God Jul, känner jag.

Alltså. I normala fall så brukar jag alltid få lite, lite ångest över julkorten. Mest för att jag inte är fullt lika bra på att pyssla som min mamma alltid har varit, och således brukar ha för vana att klippa snett eller skriva alldeles för otjusigt. Det brukar dock alltid lösa sig till slut, så den ångesten har minskat med åren i takt med att jag gör mitt bästa för att arbeta bort den duktiga flickan som bor inom mig.

Men. Så kom då julen 2013.

Ja, och den inleddes med att jag drog igång ett klipp och klistraprojekt som slutade med att det färdiga resultatet såg ut som att jag limmat fast bilder på mina tre barn med sex amputerade armstumpar i vädret. Fast egentligen skulle det ju se ut som att de hängde från ett kinesiskt tak tillsammans med en massa lyktor. Fick därmed börja om på nytt. Efter mycket om och men så blev jag nöjd med resultatet. Så jag begav mig ner till Guerneyplaza och bad för ovanlighetens skull om extraspecialmånga kopior hos fotoaffärn (som förvisso gör ett asdåligt jobb med att framkalla dessa kopior, men det är ju åtminstone inte mitt fel) så att alla i familjen ska kunna skicka till många, många människor. Ja, för vi har ju varit borta så länge och det känns viktigt att skicka nån liten påminnelse om att vi fortafarande existerar och så. Väl hemma inser jag rätt fort att kopiorna inte kommer att räcka till alla jag ville skicka till, förstås, men vid det laget är det försent att gå tillbaka och be om fler. Japp. För lagom till att jag klistrat igen alla kuvert så börjar det rassla till på facebook från typ en miljard människor som uppmanar folk till att skänka pengar till välgörenhet istället. För vem vill egentligen ha julkort? Vilka är det egentligen som tycker att det är viktigare att skicka julkort när det finns folk som svälter och är sjuka?

Det låter ju sjukt egoistiskt, faktiskt.

Så i år kommer folk att få massor med härliga, kloka och givmilda meddelanden på fejjan om att de såklart gett pengar till välgörenhet istället för att skicka kort. Och sedan kommer de att fått ETT suddigt julkort från en skitglad och clueless familjFroby. 

Japp.

Så; God Jul, Gott Nytt År och jag lovar att ge pengar till välgörenhet.

 Också.




4 kommentarer:

  1. HAHAHAHA! Men nu känns det genast bättre. Att jag inte kommer skicka några julkort alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst. En fin manniska ar en som inte skickar julkort. Det har jag alltid sagt ;)

      Radera