tisdag 3 december 2013

Min syster aka "Den andja mamman"

Att bo nio personer i ett hushåll är väldigt trevligt, och väldigt högljutt. Framförallt när två av dessa nio personer är två år gamla och vill leka med samma leksak h e l a tiden. Den ena är engelsktalande och skriker uppfodrande "-NOW!" till den svensktalande, vilket innebär att hon vill ha leksaken/boken/klädesplagget NU. Den andra hojtar "-NAAT!" vilket betyder "SNART får du den". Och sedan håller de på så: NOW! NAAT! NOW! NAAT! utan att egentligen begripa vad den andra menar överhuvudtaget.

Vi andra varvar att dricka kaffe och bada i poolen med att försöka medla mellan småtjejerna. Och ibland måste vi medla mellan Ingrid och hennes två år yngre kusin också. Det går ganska bra. De kan ju åtminstone tala med varandra så att båda begriper vad de säger, vilket är en stor fördel får man säga.

Något annat som jag tycker är en mycket positiv följd av att ha gäster är att jag får så mycket avlastning. Ines har nämligen inga större preferenser när det kommer till vem som gör mammajobbet. Sedan första dagen har hon kallat min lillasyster för "Den andja mamman" istället för något mer naturligt, så som moster eller hennes namn. "Vaj äj den andja mamman?" är en vanligt förekommande fråga. Passar mig ganska bra faktiskt. Känns fint på nått vis ju, att hon tycker att vi är så lika jag och min syster. Och hoppfullt om jag skulle gå ur tiden i nån läbbig åkomma, då finns det liksom en till mamma som kan ta vid där jag slutade. Fast läbbiga sjukdomar tänkte jag ju låta bli så länge det är möjligt ändå förstås.


Det är ju trots allt rätt fint att leva.

Liksom.


.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är bra för barn att ha en andja mamma. Vi är rätt dåliga på det i Sverige, men jag tror att alla barn skulle må gott av att ha fler viktiga vuxna runt sig. För att snacka lite socionomsnack... :)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag är uppvuxen med socionomsnack, tycker att det känns trevligt mest ;)

    SvaraRadera