måndag 21 april 2014

Bara (några) bilder del 62 eller Man får vara botter ibland, faktiskt





I några dagar till har vi fina gäster som barnvaktar titt som tätt. Det är skönt! Samtidigt blir det för varje dag som går tydligt att tiden springer iväg. Det är fullt sjå med flyttplanering, organisering av försäljningsannonser på alla grejer som inte ska tas hem, kurera sjuk dotter, stressa över plugg som inte blir av för att barnen har påsklov, ochsåvidare. Konstateras kan att det absolut är värt att åka utomlands och bo där i några år, men det är en upplevelse som kan kännas mer eller mindre värd beroende på vem man är som person. Det första och sista halvåret ska man ha nerver av stål och skinn på näsan och allt sådant, och resten av tiden ska man tycka att kulturkrockar är underbara.

Då är man helt rätt ute.

Personligen är jag rätt bra på den där mittemellanperioden, men inte fullt lika bra på den där före- och efterstressen. Den tär, faktiskt. Men sett ur ett svennebananperspektiv så finns det förmodligen inget negativt jag kan säga om vår tid här som låter trovärdigt. För jag har ju trots allt 30 grader och sol och en pool i mitt hus. Och innan vi åkte hit så trodde jag att det var i princip allt som en människa behöver här i livet. Vad kan rimligtvis vara svårt eller tungt då, liksom? På sätt och vis är jag glad att jag har lärt mig att jag var fel ute, det blir så mycket lättare att tycka om snöslask då. På ett annat sätt hade det varit ganska skönt om det var på det viset. För då hade de här sista månaderna varit mycket lättare. Men, va faen ska man göra? Vi får ju kötta på här ett tag till. I steksol och badkläder. 

Och så måste man ju komma ihåg att vi får vila i Sverige när vi kommer tillbaka i sommar. Ni vet, e f t e r att vi byggt om huset, fraktat alla möbler och kartonger över sundet, skolat in tre barn på nya skolor och förskolor, fixat nya jobb och skolat in oss själva där, firat Halloween, köpt julklappar och välkomnat det nya året. Så ungefär i januari 2015, tänker jag att vi kanske kan lägga oss ned, jag och Jimmy, och stirra upp i taket och unna oss en lättnadens suck.

Det ska bli skönt.


1 kommentar:

  1. Så himla rätt skrivit! Vi flyttar också hem i sommar. Men jag får nog säg att vi kommer toksakna det sköna Kaliforniska vädret! Inte jättekul att ringa fraktbolag, packa och förbereda barnen på att säga hejdå till alla sin kompisar! Ihhh, det svider i mitt mammahjärta! Men 2015 kommer nog bli toppen när allt är på plats och ekorrehjulet är igång igen.

    SvaraRadera