fredag 25 april 2014

Eller så börjar jag varje mening med "Alltså, när JAG bodde i Maläijsha..."

Nu när hemresan börjar närma sig så diskuterar vi naturligtvis allt det som känns både positivt och negativt med att återvända. Det mesta är verkligen positivt. Det känns toppen att få kramas oftare med dem man älskar. Och vi är ju helt och hållet färdiga här, ochsåvidare ochsåvidare.

Fast...

...det finns en sak som vi enats om är av det mer negativa slaget. Och det är att den där fina (och ganska osympatiska) känslan av att vara speciell för att man bor utomlands försvinner. Ni vet, den som alla får som varit utomlands i en längre tidsperiod. Den som gör att Victoria Silvstedt bryter på amerikanska, eller den som gjorde att alla vi som åkte till Thailand och backpackade under tidigt 2000-tal sedan gick runt i de där säckiga brallorna man knöt fast runt höfterna i flera månader efteråt.

 Det kan ju inte ha varit för att de var klädsamma.

Så nu sitter jag alltså här och spånar som bäst på hur jag ska visa hur speciell och härlig och världsvan jag är den här gången. Antingen skulle jag kunna lägga till en liten tjusig brytning på indiska, kinesiska eller malay. Jag tror att indisk brytning skulle klä mig mest, typ som Apu i Simpsons. Eller så skulle jag kunna gå omkring i konstiga batiktunikor till vardags och skaffa dreads. Eller så kanske jag ska satsa på att bli lite buddistaktig och ständigt lukta rökelse samtidigt som jag envisas med att försöka starta spejsade, filosofiska konversationer om universum i vart och vartannat samtal. 

Ja-a hörrni, det är så svårt när det finns så många fina alternativ.


Typ.

1 kommentar:

  1. Absolut största besvikelsen när man flyttar hem. Efter 15 år utomlands, i USA och Schweiz där man alltid kände sig speciell både i och utanför sin expat bubbla, nu tillbaks i Sverige... man är noll speciell. T.o.m. att gå på ICA Maxi är vardagsmat nu, jag som tykte det var så kul att handla på ICA Maxi när jag var i Sverige på besök. Det är mycket man saknar från utlandet men det finns den del najs saker med att bo i Sverige också. Vilka underbara år ni har haft och det är kul att ha följt er på er resa jag hoppas du fortsätter blogga när du flyttat tillbaka till Sverige. Kram towe.

    SvaraRadera