tisdag 20 maj 2014

Bara bilder del 65 eller High five till mig, känner jag

Ibland bara händer det.

Ibland lägger man sitt yngsta barn med stort tålamod och mycket kärlek och tycker att det är oerhört mysigt att ligga bredvid henne och lyssna på hennes många funderingar kring om det ändå  inte är "dats att då tij fötooojan nu", fast klockan är halv8 och hon vet att hon ska sova.

Ibland pallar man sedan att ödmjukt och tjusigt övertala mellanbarnet att hon ska sova, borstar hennes tänder och tycker mest att det är charmigt att hon stundivs vägrar hålla munnen öppen bara för att retas. Sedan läser man en bok för henne, och hon läser en bok för en själv, och allt går fredligt och trevligt till. Och sedan pussar man godnatt och hon somnar utan att komma upp sjutton gånger för att vattnet är slut/varmt/utspillt/borta/gammalt/illaluktande/innehåller smuts.

Ibland orkar man sedan sitta i över en timme och dricka té med sin snart10åring och prata om svenska flyktingar, krig, vapen, Hitler, koncentrationsläger och Anne Franks dagbok tills han själv tillslut föreslår att det är dags att sova. Sedan orkar man ovan på detta sitta en stund på hans sängkant och lyssna på Sune bara för att det är trevligt att vara nära.

Och jag önskar så innerligt att jag hade den här energin och det här tålamodet att lägga i tre timmar vid läggdags varje kväll. Men det har jag dessvärre inte.
 
Så, ikväll kommer jag att somna lite extra lycklig.
 
Lycklig över att allt känns så fint och lätt och kärleksfullt och mysigt.
 




 
 
God natt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar