söndag 31 augusti 2014

Jag kämpar i motvind, kan man säga

Alldeles nyss vid frukostbordet, när jag satt och myste som bäst med min kaffekopp och smörgås, så skänkte jag Ines en snabb blick där hon satt bredvid mig. När jag insåg att hon lutade sig suspekt åt höger samtidigt som hon krystade så frågade jag "-Eeh, fiser du här vid matbordet?", varpå hon svarade "-Näe, jag bajsar, tror jag". Vilket förstås kändes ganska besvärligt eftersom hon slutade med blöja för ettåetthalvt år sedan.

Tur att det bara var falskt alarm.

Grejen med just den här situationen är att jag stundvis förvånas över att det inte finns någon tillstymelse till feeling för att det där är fel. Man bajsar inte i sina kläder vid matbordet. Man kollar inte om det går heller. Tycker jag, alltså. Men i den här familjen är det endast jag och Emil som har begåvats med en medfödd känsla för vilken typ av utsläpp som är okej att göra och när det bör göras. De andra hanterar hela den där utsläppsfrågan på ett mycket mer avslappnat sätt. Jag trodde väl kanske att åtminstone min egen avkomma skulle växa ifrån det (den vuxne har jag gett upp om sedan länge), men inget tyder på att det skulle ligga till på det viset.

Men jag fortsätter nöta med det här ett tag till, man kan ju inte ge upp om tjejerna riktigt än, liksom. Samtidigt inser jag att Jimmys ständiga upptåg förmodligen gör att mina ansträngningar blir verkningslösa. Jag menar, häromdagen satte han upp en bärbar dator på matbordet när vi åt middag. På skärmen visade han en livesänd film som sändes från en kamera han riggat på vinden, för tydligen har vi fått en musinvation där uppe medan vi bodde i Maläijsha. Så där satt vi och kollade på musfilm och åt mat. En kombination som bara kändes helt fel i mig, men som uppenbarligen kändes helt rätt i min make.

  Näe hörrni, social kompetens kommer inte gratis i den här familjen.

Icke.

2 kommentarer:

  1. Skrattar gott åt det där. Här hemma är vi också uppdelade i utsläppen så att säga. Kan ha med känsliga magar att göra tänker jag. Eller hoppas jag.

    SvaraRadera
  2. Alltså, jag tror jag skrattar ihjäl mig ;-)!! Tokfia!

    SvaraRadera