söndag 14 september 2014

Det är lätt att glömma hur många fördelar det egentligen finns med att kissa ifred

Åh, vad jag tycker om helgerna nuförtin! På fredagarna känns det verkligen som att man dragit en vinstlott, vilket är en helt ny erfarenhet för mig. För de senaste åren har helgerna snarare inneburit mer jobb än ledighet. Fast sådant orkar jag inte tänka på nu. För den tiden kommer nog aldrig mer igen. Och det är ju en sorg i sig, som inte blir lättare att bära när man dessutom inte får äta god indisk mat på Kapitans till vardags längre.

Stackars bortskämda kvinna, som behöver a r b e t a och äta tacos på fredagsmyset.
Vilket elände.
Eller så.

Fast det är roligt att jobba också. Man blir trött förstås, men man blir utmanad. Och får igång sin kreativitet och lust till att vara den bästa man någonsin kan vara i det man gör, och det är ju trevligt, förstås...

Och den här helgen har vi faktiskt gjort e3n massa kul. Exempelvis har vi kunnat leka med min syster och systersman och kusinerna. Det har grillats korv och åkts linbana mellan träden och spelats boll. Sedan har vi varit på Historiska muséet och lärt oss mer om vikingar och Sveriges historia. Där lyssnade Ines med stor intensitet på en inspelad intervju med Alva Myrdal och blev därefter sjukt upprörd över att det inte fanns nån "bajnkammaje på heeela dagen". En frustration som sedan kan ha legat till grund för att hon tryckte på larmknappen när jag satt och kissade på handikapptoaletten så att jag fick oönskad assistans av två vakter mitt i torkningen. Och avslutningsvis har vi, läs: Ingrid, min hjältinna och galning, badat i Mälaren hela söndgseftermiddagen medan jag och svägerskan, tillika mor till ännu en hjälte och galning, druckit kaffe och solat och tittat på.

Så, ja, jag må sakna mitt malaysiska liv intensivt i mina svårare stunder.
Men samtidigt måste jag stundvis gratulera mig själv till hur fint vi har det här.

Det har vi, faktiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar