fredag 10 oktober 2014

Vi är inga gamla hundar, tydligen

Vi håller ju på att lära oss de här nya rollerna nu, jag och Jimmy. Nu när jag jobbar och han är hemma. Det går förvisso inte att jämföra med hur det var i Malaysia, lite annat liv det här med ö-boende och kyla och så, liksom. Men ändå så är det ju vissa grejer som den ene av oss inte har gjort på två år, typ som att städa, diska, packa en skolutflyktsväska. Och så finns det sådant som den andra inte har gjort på ett tag, typ sådant som att aldrig ha egentid, eller som att komma hem trött efter en arbetsdag och förväntas bidra i familjelivet.

Allt sådant.

Så det blir ju lätt så att jag tycker att jag förtjänar lite "egentid" när jag kommer hem och blir ganska tjurig när jag istället måste plocka upp jackor i hallen och, ja, g ö r a nått överhuvudtaget (fast städa gör jag gärna efter en arbetsdag för det är nämligen så min hjärna föredrar att varva ner). Och tvärtom så blir det lätt så att Jimmy inte tvättar kläder eller diskar. För sådant har ju bara hänt av sig själv rätt länge.

Men som med allt annat så finns det en lösning. Exempelvis har jag vant mig vid att jag aldrig får egentid. Utom när Emil har simlektioner, förstås. Då när jag får träna eller sitta i en kafeteria och dumglo in i väggen. Och vad gäller Jimmys hemmamanrutiner så ber han mig helt enkelt ringa 30 minuter innan jag kommer hem, så att huset ser respektabelt ut när jag kliver in (det ser ändå förjävligt ut om man ser det utifrån en Elinstandard, men han försöker, det måste jag ju ändå ge honom).

Så det går att vänja om sig, och det går att leva ett liv utan att sola och gymma och ha egentid hela förmiddagarna.

Men det tar lite tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar