lördag 20 december 2014

Fotfail2014

I år blev det inga julkort. Inte ett endaste. Det har helt enkelt inte funnits med på kartan den här hösten. Jag är rätt nöjd med att överhuvudtaget komma iväg till jobbet i rimlig tid, och att jag har rena strumpor på fötterna. Ni vet, fokusen ligger på de mer basala sakerna fortfarande. Men jag hyser gott mod om att vårterminen kommer att kännas desto lättare, så jag försöker att inte stressa upp mig så mycket kring min nuvarande totala brist på driv. Jag har ju iallafall gjort knäck, och den var god. Så helt och hållet fail är det ju inte.

Sådeså.

Något som däremot är en total fail är vår julgransfot. Vi var nämligen och shoppade idag, jag och Jimmy. Dagen inleddes med ett tre timmar långt besök på IKEA. Planen är att Ines ska få ett dockskåp, och att Ingrid ska få ett eget färdiginrett hus på tomten med scen och diskokula och bäddsoffa och karaokeset. Så därmed behövde vi köpa möbler, typ nu. Jo, och efter tre timmar på IKEA är man ju som bekant ganska mör. Man är definitivt inte upplagd för att leta snygg julgransfot. Inte på fler än ett ställe iallafall. Så när vi väl hittade en på Rusta, efter att ha varit på samtliga andra tänkbara affärer, så blev vi osams om huruvida det inte var bättre att bygga en egen. En av oss tyckte att det var faen så mycket smidigare att skruva ihop en själv, och den andra av oss tyckte att den första personen hade tillräckligt många projekt på gång ändå. Men eftersom den förste personen är så jädrans envis så bestämde sig den andra personen för att låta denne få sin vilja igenom, men kunde samtidigt inte låta bli att bli väldigt grinig över detta faktum. Och när den förste personen insåg att denna grinighet i värsta fall kommer att hålla i sig hela jullovet (eftersom de ju har en del erfarenheter av att leva ihop efter 11 år tillsammans) så ändrade denne sig och ville plötsligt ha julgransfoten i affären. men då var den andra personen redan för sur, och dessutom hade de redan startat bilen, så därmed blev det ingen julgransfot köpt.

Och nu sitter den andra personen och glor surt under lugg på granen hon med känsla och försiktighet klätt i vita och silvriga glaskulor. Den har nämligen en fot bestående av ett ihopkok av en gammal golvlampa och en ihålig, oidentifierbar behållare i rostfritt stål. Vinglar gör den också, den har hittills ramlat i golvet två gånger.

Nej, det är inte julefrid direkt.

Inte än iallafall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar