torsdag 4 december 2014

The golden hour är NU eller Det blir inte mer spännande såhär en torsdagskväll

Mellan kl 21 och 22 (typ) sker det mest fantastiska. Då infinner sig nämligen lugnet i vårt hus. Barnen ligger och läser eller sover. Jimmy är ute och jobbar. Och jag, jag får vara själv i några ynkans minuter på dygnet.

Så. Sjukt. Skönt.

För även om det är väldigt trevligt att lägga våra barn nu, det är nästan aldrig någon som gråter och skriker på kvällarna längre, så är det ändå något särskilt med att sedan få vara på tu man hand med soffan. Speciellt sådana dagar när man återigen kommit in i vardagsrummet och hittat Ines i full färd med att klämma ned en snäll och lite ledsen katt i hennes dockstol. Eller dagar när Ingrid har spenderat middagen med att redogöra i detalj för skoldagarna utan att pausa, eller ens andas: "...Walter tog på sig jackan och Kajsa hade halsduk och Sara hade röda vantar och då gick vi ut och lekte på gården och då sa jag ska vi springa ned för backen och de sa ja det gör vi och sedan gjorde vi det tre gånger fast efter det...". Eller dagar när Emil faktiskt har suttit kvar vid matbordet en stund, vilket inneburit att jag är helt dränerad efter att ha tömt mig på argument för att övertyga honom om att det är en bra idé.

Allt sådant där som är rätt härligt och som hör till vardagen, men som också gör mig väldigt trött. Trött, och galet sugen på pepparkakor. Så det är det jag gör nu, jag äter papperkakor i soffan och har på mig prickiga mjukisbyxor.

Ba så ni vet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar