lördag 24 januari 2015

Vajföj haj pappa egentliden elefantbajs i duschen?

Det är en helt rimlig fråga i det här hushållet. För imorse när vi vaknade stod det en rejäl svart tunna av plast i duschen och inuti den flöt en brunbeigefläckig klump stor som ett huvud omkring i vatten. Så det kändes ju helt legitimt att fråga varför Jimmy lägger elefantbajs där vi brukar rengöra oss. Ines har ju levt med oss i tre år nu, så hon kunde ju naturligtvis utesluta att mamma lagt bajs (eller något annat överhuvudtaget som inte är tvål) i duschen. Pappa däremot. Han skulle helt klart kunna spendera en fredagsnatt med att lokalisera elefantbajs och sedan placera det i en balja i vårt hus.

Inga konstigheter.

Fast det var ju inte elefantbajs, förstås. Det var en svampodling. Japp, för den senaste månaden har Jimmy bestämt sig för att börja odla diverse matsvampar. Han har beställt tre stora kartonger från ett företag som heter Ecofunghi, och sedan har han förvarat dem lite överallt. Som på toan tillexempel, mellan toalettstolen och tvättstället. Och i hallen, på bänken där man vill sitta när man tar på sig skorna. 

Jooråsåatte...

Ja, och inatt gjorde han slag i saken med shitakeodlingen. Tydligen ska man inleda processen med att bada en fet, skrynklig och brunfärgad klump i vatten. Och sedan ska den stå i köket på ett fat med en stor genomskinlig plastpåse över sig tills den dignar över av shitake. Det blir ju toppen! Fast jag kommer ju inte att använda den förstås, för jag jobbar exklusivt med köttfärs i olika former; platta kluttar, runda kluttar eller så blandar jag den med tomatsås. Det är min grej. Ibland lyxar jag till det och serverar detta med pasta som jag inte har bränt fast i kastrullen.

Gött ju.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar