fredag 10 juni 2016

Att "chilla" är inte min grej. Nä.

Jag måste förmodligen vara ett välkommet inslag i resebolagens tillvaro såhär års. Inte för att jag har någon aning om vad de där bolagen suktar efter egentligen, men jag tänker mig att det rimligtvis borde vara sådana som jag. För jag är nämligen väldigt avslappnad gällande semesterbokningar i 11 månader om året, och sedan är jag tokdesperat i en av dem. Jag kan hur lätt som helst skita i att boka en resa under hösten. Då sitter jag mest och känner mig galet skön och laid-back och tänker att "men guu va skönt med sista-minuten ändå, att få va lite spontan liksom" samtidigt som jag sippar på ett glas rödvin och tittar på reseskildringar från Bahamas.

Men sedan kommer juni.

Och då har rödvinet tagit slut, och känslan av att vara laid-back och skön förbyts till känslan av att jag nog är dum i huvudet. Tänk om alla resor tar slut?! Hur tänkte jag egentligen?! Så på bara ett par dagar har jag nu förvandlats till ett chartermonster. Ett sådant som plöjer igenom alla sajter som finns långt inpå småtimmarna med rödsprängda ögon och som med sorgeklump i halsen då och då hojtar till Jimmy från soffan att "Näe, det här kommer aldrig att gå!" eller "Jag kommer aldrig mer få åka på semester!", vilket känns helt adekvat och precis lagom dramatiskt. Hittills har Jimmy tagit det hela med ro. Han varvar att vara pedagogisk och tillämpa vettiga argument som säger emot det jag hojtar till honom med att ge mig en lätt uppgiven blick och en klapp på kinden.

Det är ju skönt att det är jag som är besvärlig, för en gångs skull, liksom.

Och besvärlig kommer jag att vara, ja, tills jag har bokat ett snordyrt rum i ett nedgånget hotell anno 1963 beläget på en bakgata på en ö som det inte finns en enda vettig själ som reser till. Ja, om den inte är 18 år och ska göra revolt mot sina medelklassföräldrar med hjälp av alkohol och droger, förstås.

Så inom några dagar har jag nog lyckats ro hem nått överprisat skyffe på Kos.

Ändå värt, känner jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar