onsdag 29 juni 2016

När katten är borta bajsar råttorna på diskmedelstabletterna under vasken, som en brukar säga

Smilla, den förbannade tonåringen till katt, rymde ju hemifrån under midsommarhelgen. Hon drog förmodligen för att nån hane några hus bort luktade härligt, och kvar satt sedan resten av familjen med ångest och sorg. Det tog henne nästan fyra dygn innan hon behagade komma hem igen, och vid det laget hade jag redan börjat planera hennes minnesstund och varit en hårsmån från att slänga all kattmat.

Fast jag är hemskt glad att hon är tillbaka.

Tyvärr gav hennes frånvaro andra, mycket ovälkomna, effekter. För när jag kom hem från jobbet idag så hittade jag musbajs, fresh from the bakery, i vår låda där vi förvarar sopor under vasken i köket. De fräcka jävlarna hade till och med gjort sig omaket att bajsa rakt ner i påsen med diskmedelstabletter, så nu kommer jag inte att känna att disken är ren förrän typ 50 tabletter/dagar framåt i tiden. För jag är dessvärre mer snål än neurotisk och därmed kommer jag inte att slänga alltihop.
Tyvärr.

Ines, däremot, har visat sig lida av musfobi, och har således gråtit sig själv till sömns för att hon är rädd: "-Men mamma, tänk om mössen kommer upp  i min sääääng!" hojtade hon med tårar sprutande åt alla håll. "-Fast du sover ju högt upp i en våningssäng, och möss kan inte klättra uppför stegar", ljög jag, varpå hon skrek "-Men vad händer om de går å hämtar en pall!?". Tillslut fick jag henne att somna endast genom att utlova ett brutalt massmord i ovan nämnda soplåda.

Känner spontant att det här är ett klockrent jobb för Jimmy när han väl kommer hem från jobbet.

Faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar