lördag 20 augusti 2016

Kan inte säga att jag saknar våra matsituationer nämnvärt, faktiskt

Här kommer en repris på ett inlägg som beskriver hur jag upplevde att det var att ha tre barn under 7 år. Tyckte att det kändes rimligt att påminna mig själv om det nu eftersom jag vilken dag som helst ska få lukta på min lilla systerdotter/son (som jag för övrigt tycker att hon kan föda nu pågrundav jobbigt att vänta för stackars mig! Och lite jobbigt för henne att gå å bära på också, förstås). Jo, och då kommer hormonmonstret vakna till liv och sedan kommer jag att vilja ha en liten fyra, och då, mina vänner, kan det vara bra att ha lite sådant här att påminna sig själv om.

Inte för att det kommer att hjälpa alls, men ändå.

Såhär var det i alla fall. På "den gamla goda tiden", som det heter: 

"Ikväll smider jag planer. Fantastiska, storslagna planer. Fulla av hämnd. Planerna kretsar kring hur jag ska bete mig på mina framtida vuxna barns middagsbjudningar. Hittills har jag kommit fram till följande:

  • Så fort jag kommer fram ska jag vädra i luften och säga "Det här äter jag ALDRIG".
  • Sedan tänker jag gå ut i köket, kolla på maten och skrika "Fyyy va äckligt!"
  • Sedan tänker jag sätta mig ner på golvet i matrummet och gråta några krokodiltårar över hur jävligt det är med mat som jag inte har smakat men som garanterat kommer att vara vidrig.
  • Därefter tänker jag gå på toa, och när jag är klar tänker jag tvinga värden eller värdinnan att torka mig (trots att jag är fullt kapabel att göra det själv) med motivationen att det "är ju äckligt". Sedan tänker jag inte tvätta händerna eftersom "det ju inte var jag som torkade".
  • Väl vid matbordet tänker jag se förbannat sur ut och upprepade gånger hävda att det här som står på bordet inte är ätbart, "Är det ens mat?" ska jag säga och se mig om på de andra runt bordet för medhåll.
  • När jag så småningom tar en smakbit så tänker jag inte använda besticken, eller jo, möjligtvis tänker jag använda serveringsbesticken, det kanske jag kan tänka mig.
  • Efter den första tuggan tänker jag säga "-Jag tycker faktiskt inte om den här kycklingen", fast det är fläskfilé, och så tänker jag spotta ut den tuggan på min tallrik. Fast initialt tänker jag försöka spotta ut den på någon annans tallrik. Utifallutifall denne någon skulle vara sugen på det.
  • Efter den andra tuggan tänker jag göra en helomvändning och hävda att maten nog var ganska god ändå.
  • Sedan tänker jag ta ett par tuggor till innan jag avrundar måltiden med att kasta tallriken i golvet och, naturligtvis, vägra torka upp det efter mig.
  • Eventuellt avslutar jag föreställningen med att klä av mig naken och sedan bli hysteriskt upprörd över att jag inte får leka med playdoh pa bordet som de övriga gästerna fortfarande äter vid.

Ja, ungefär så ser planen ut hittills.
 Tror det kan bli bra.

Faktiskt."


Nu kommer jag inte att vara sugen på vare sig bebisar eller småbarnsår på flera minuter minst.

Eller så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar