lördag 18 februari 2017

Lördagens projekt: Snorkråkesanering

Jimmy är på Island och firar sin mamma. Han badar i varmvatten, dricker öl, kollar vattenfall och ja, det är i princip allt jag vet.

Själv gör jag motsatsen.

Fram tills nu visste jag inte direkt vad motsatsen till öl, varma bad och vattenfall var, men nu vet jag det. Och det börjar med att barnet, som alltid har oerhört svårt att ta sig upp ur sängen, plötsligt upplever ett hallelujamoment, och således går upp, äter frukost, klär på sig, borstar tänderna och håret, packar en frukt, är klar(!) innan jag behövt tjata om någonting överhuvudtaget.

Men...

då blir syskonet bajsnödigt preciiis när vi ska åka hemifrån. Och sedan ligger det fullt med 2 gånger 4 meter långa isflak i hela isrännan, så det slutar ändå med att vi är 10 minuter sena när den vanligtvis morgontrötta avkomman anländer till skolan. Därmed blev det minst lika stressigt som vanligt, och möjligheterna för ovan nämnda barn att uppleva att hen lyckats den här morgonen blev mycket begränsade, trots att jag gav positiv feedback under bilresan.

Sedan innebär motsatsen till öl och bad att man tar med sig sina två andra barn till ICA, för att slippa åka runt så mycket resten av dagen (haha, så härligt och naivt och oförstört). Mitt i handlingen möter vi en bekant och då får Ines ett behov av djup och sann ärlighet, och måste således i detalj berätta om hur och var och när hon kletar av snorkråkor på diverse möbler, och hon inleder hela bekännelsen med att köra upp ett finger långt upp näsan och förklara att hon "bara ska dra ut lite näshår". Allt detta uttrycks naturligtvis med hög stämma. Så INGEN på ICA ska gå miste om härligheten.

Efter att jag lämnat av det andra skolbarnet får jag en släng av extrem gravidtrötthet och kan inte tänka mig något jobbigare än att brottas med isflak i sundet igen. Hellre dör jag. Så jag tar med hon med snorkråkorna till IKEA istället, för att äta brunch och köpa stearinljus. "Kan ju bli trevligt och vilsamt" tänkte jag (som här fortfarande är förhållandevis naiv och oförstörd) och så kliver vi in i varuhuset. När vi går därifrån har Ines vid ett tillfälle stulit en pinnglass från frysen i resturangen, varpå jag med foglossning och kundkärra behövt jaga henne runt mellan öarna där man hämtar dricka innan jag lyckas få tillbaka den. Jag har även behövt gå tillbaka till kassan för att hon snott möbeltassar och smugglat ut dem i min kasse.

Sedan åker vi hem.

Där hinner jag ligga ner i sängen i en stund medan Ines pysslar i vardagsrummet innan Emil ringer och vill ha skjuts med båten. Han kvider under samtalet för att han under dagens idrott slagit i knäet när han åkte skridskor, och sedan nån minut senare tagit emot en puck med samma knä. När jag är på väg över sundet för att hämta den handikappade sonen, och som bäst försöker få båten att glida av ett gigantiskt isflak, så ringer Ingrids skolsyster. Ingrid har nämligen lekt inte nudda mark och skurit upp knät och blött igenom jeansen så att hon nu är byxlös. Förmodligen behöver det sys också.

Det är ungefär nu jag börjar känna mig mer förstörd och härjad än naiv, samt upplever att jag nog inte unnar Jimmy öl, bad och fallande vatten längre.

Typ någonsin.

Så jag brottar hem Emil mellan isflak, åker och hämtar Ingrid (bölandes, såklart, för nu är det faktiskt väldigt synd om mig. Och Ingrid) Efter lite telefonkonferens med de där badande, öldrickande, vattenfallsspanande människorna på Island (som ju är proffs på när man ska sy eftersom Jimmy spenderade hela uppväxten ihopsydd på en eller annan ledd) så ringer jag till en vänlig själ som kan vara barnvakt åt Ines medan jag åker iväg med Ingrid. Sedan studsar jag än en gång fram och tillbaka mellan isflaken för att hämta Ines på ön, sedan åker jag och lämnar henne hos vakten och samtidigt ringer jag snyftandes till vårdcentralen. De tar emot mig trots att det är stängt, vilket förmodligen var ett beslut baserat till stor del på moderns veka, darrande stämma.

Sedan avslutar jag kvällen med att få med mig hämtmat och två trötta (varav en trasig och haltande) tjejer hem. Dagens första win var att Emil tänt ljus och gjort fint hemma när vi kom. Det var trevligt.

Japp. Så, det var motsatsen till öl, bad och vattenfall på Island, det.

Så ni vet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar